Goedkope treintickets Thalys naar Parijs
Een 'rail and fly' ticket met de Thalys vanuit Brussel is vaak honderden euro's voordeliger.

Een lege Thalys als alternatief voor de Fyra?

Zowel het Belgische als Nederlandse Journaal besteedde in juni 2013 al aandacht aan het fenomeen ‘spooktreinen’ in België. In België rijden namelijk hogesnelheidstreinen rond die zo goed als leeg zijn.

Zeker met alle problemen van de Fyra, die op het moment van schrijven zeer waarschijnlijk niet meer opgenomen zal worden in de dienstregeling, is het vreemd dat er in België Thalys-treinen rondrijden waar bijna niemand in zit.

Hoe kan dit?

Dit kan alleen in België zou je bijna zeggen! Maar het heeft eigenlijk alles te maken met de taalstrijd tussen de Walen en de Vlamingen. ‘Wafelijzerpolitiek’ noemt men dit in België. Als Wallonië iets krijgt van de federale overheid dan wil Vlaanderen dat ook. En andersom natuurlijk. Zelfs als er naar een product of dienst helemaal geen vraag is, dan nog worden beide landsdelen gelijk behandelt.

Een aantal jaar terug kregen de Walen een Thalys verbinding tussen Luik en Parijs. Ter compensatie kreeg Vlaanderen ook een Thalys. Ééntje van Oostende naar Brussel met daar dan weer de aansluiting naar Parijs (of Amsterdam).

Van een echte hogesnelheidslijn kan je eigenlijk niet spreken; de Thalys rijdt in beide gevallen over normaal spoor en kan dus niet veel sneller rijden dan 140 kilometer per uur. Net zo snel dus als een gewone trein.

Tel daarbij op dat je voor deze trein speciaal moet reserveren én dat de ticketprijzen vrij hoog zijn. Resultaat: een bezettingsgraad van rond de 10%.

Verlies op Thalys ritten

Er zijn ritten waarbij er maar 3 personen in de treinen zitten. Juist nu België (en Nederland) veel behoefte hebben aan een snelle spoorverbinding door het uitvallen van de Fyra, lijkt dit de gedroomde oplossing.

Je zet simpelweg de ‘spook-Thalys’ in op de routes waar wél vraag is. Vlaanderen staat er op zich wel voor open, maar alleen als Wallonië ook hun Luik-Parijs Thalys opheft. En op deze manier komt men er dus nooit uit.

Het moge duidelijk zijn dat deze lijnen verlies draaien; De Vlaams lijn kost zo’n 2 miljoen euro per jaar! De Waalse variant iets minder, maar ook nog steeds zo’n 1,5 miljoen euro op jaarbasis.

Toch naar Antwerpen, Brussel of Parijs?

Klik hier voor de voordeel link van Thalys.com en vergeet ook niet om een goedkoop hotel in Parijs te boeken!

  Thalys tickets Parijs, retour al v.a. € 65 p.p.



Schrijf hieronder een beoordeling of ervaring over Thalys!