Airbus A340 van Surinam Airways SLM
De keuze tussen vluchten van Amsterdam naar Paramaribo in Suriname is zeer beperkt. Er zijn maar twee luchtvaartmaatschappijen die deze route onderhouden; de KLM en de SLM (Surinam Airways).
Gemiddeld genomen vliegen zowel KLM als SLM zo’n vijf keer per week op deze route, in het hoogseizoen iets meer dan in het laagseizoen.
De KLM vliegt met uiterst betrouwbare Boeing 747-400 met geheel vernieuwde Business Class en Economy Class. SLM vliegt met een Airbus A340 waarvan het interieur sinds 2009 niet meer is vernieuwd.
Update: per april 2017 vliegt ook TUI (met SLM vliegtuigen naar Paramaribo), per 1 juli 2017 vliegt TuiFly zelf rechtstreeks naar Paramaribo vanuit Amsterdam met de spiksplinternieuwe Boeing 787 Dreamliner.
Verschil tussen de betrouwbare Boeing 747 en Airbus 340
Het leasecontract van de enige Airbus A340 van SLM loopt in oktober 2015 af en de luchtvaartmaatschappij is op zoek gegaan naar een vervangend toestel. De voorkeur van SLM gaat uit naar een tweemotorig toestel in plaats van het huidige viermotorig toestel. Een tweemotorig toestel (zoals een Boeing 777, 767 of Airbus 330) is zuiniger in brandstof verbruik dan de huidige Airbus A340.
Ook de KLM vliegt met een viermotorig toestel (de Boeing 747-400) maar deze is alsnog zuiniger dan de Airbus A340. Daarnaast heeft KLM een luxere Business Class dan SLM waardoor KLM hogere prijzen kan vragen en dus meer opbrengsten heeft dan SLM.
Tevens kan een Boeing 747-400 meer ‘payload’ meenemen dan een Airbus A340, waardoor de KLM bij een gelijk aantal passagiers als de SLM, meer vracht mee kan nemen dan de SLM. Hierdoor genereert de Boeing 747-400 dus meer inkomsten dan de Airbus A340.
Vervanging Airbus A340 van SLM
Zoals gezegd; het leasecontract van het 21-jarig oude vliegtuig van de SLM loopt af en het toestel is aan vervanging toe. Nu is de SLM op zoek gegaan naar een tweemotorig toestel, maar daarvoor moet de airline in het bezit zijn van een zogenaamd ETOPS-certificaat.
Heel kort door de bocht is deze certificering een ‘garantie’ dat je met een tweemotorig toestel dezelfde route mag vliegen als een viermotorig toestel zonder rekening te hoeven houden met uitwijk-luchthavens mocht één van de motoren uitvallen.
De route van Amsterdam naar Paramaribo gaat voor een groot deel over de Atlantische Oceaan waar slechts beperkte uitwijk-luchthavens zijn.
Een viermotorig toestel heeft dan natuurlijk nog drie motoren over, maar een tweemotorig toestel moet dan doorvliegen met slechts één motor. Vliegtuigen worden hier speciaal voor ontworpen dus gevaarlijk is dit niet, MITS men op zo’n route in de vluchtplanning rekening houdt met uitwijk-luchthavens. Dit noemt men dus ETOPS en dat staat voor ‘Extended Twin Engine Operation’.
Voorwaarden voor ETOPS
Nu was SLM graag met zo’n ETOPS-gecertificeerd tweemotorig vliegtuig gaan vliegen vanaf oktober 2015, maar volgens de internationale ICAO-voorwaarden van zo’n ETOPS-certificaat moet ook het het vliegend personeel en onderhoudspersoneel van de SLM aan de internationale ETOPS-voorwaarden voldoen. (zie: https://en.wikipedia.org/wiki/ETOPS)
Nu wederom gekozen is voor een viermotorig toestel lijkt het erop dat het vliegend personeel en onderhoudspersoneel van SLM niet op tijd kan voldoen aan deze veiligheidseisen.
De keuze is (wederom) gevallen op een tweedehands toestel van het type A340 uit 1998. Het toestel is in haar lange historie eerder al gebruikt door Air China en China Southwest Airlines, ook het onderhoud van dit toestel is gedaan in China.
Mocht je dus, vanaf oktober 2015, vanuit Amsterdam naar Paramaribo vliegen dan heb je de keuze tussen de Boeing 747-400 van KLM met vernieuwd interieur of de tweedehands Airbus A340 welke eerder in China heeft gevlogen en onderhouden is.
Heb jij zelf gevlogen in de oude airbus A340 van Surinam Airways SLM? Geef hieronder jouw ervaring of beoordeling!
Foto's: Flickr.com under Creative Commons License
Goedkoepe vliegtickets met KLM, SLM, Surinam Airways en TuiFly naar Paramaribo Suriname. Actief tarief € 499