Alle fabels over goedkope vliegtickets! Door een luchtvaartexpert!
We schreven eerder in dit artikel al over de feiten over het vinden van goedkope vliegtickets. Helaas bestaan er naast de tips en feiten ook heel veel fabels over het vinden van goedkope vliegtickets. Het meest storende daaraan vinden wij dat de meeste travel bloggers alles maar van elkaar overnemen zonder te checken wat er nu wél en niet klopt.
Ver voor vertrek reserveren voor een goedkoop vliegticket
Zoals in dit andere artikel al uitgelegd, veranderen prijzen van goedkope vliegtickets dagelijks (soms zelfs per minuut) vanwege de aanpassingen in de reserveringssystemen van de luchtvaartmaatschappijen, de zogenaamde CRS-systemen.
Achter deze systemen zitten ’yield en revenue’-managers van luchtvaartmaatschappijen. De managers bepalen voor een bepaalde route een basisprijs. Dus Amsterdam-Denpasar is bijvoorbeeld altijd € 1000, maar vervolgens gaan ze met de prijs spelen.
Voor de schoolvakanties en het hoogseizoen, voeren ze de prijzen een beetje op naar € 1200, voor het regenseizoen en tyfoonseizoen, laten ze de prijzen een beetje dalen naar € 800.
Is er in een grote stad ergens een groot congres? Dan weten luchtvaartmaatschappijen dit ook en verhogen ze voor die datum de prijzen iets, omdat ze toch wel weten dat zakenreizigers op die datum kosten wat het kost naar die bestemming willen.
Wat wél uit alle onderzoeken en statistieken blijkt, is dat vanaf ongeveer 6 weken voor vertrek de prijs tot stand komt op basis van vraag en aanbod en niet meer louter op basis van de ‘basisprijs’.
De prijzen naar Bali zijn dus altijd bijvoorbeeld € 1000, maar naarmate het vliegtuig sneller vol raakt en de vertrekdatum dichterbij komt gaat de prijs per ticket omhoog. Blijven de boeking achter bij de verwachtingen en komt de vertrekdatum dichterbij, dan gaat de prijs weer naar beneden. Dit wordt ‘dynamic pricing’ of ‘fluid pricing’ genoemd.
Het enige waar je nog weleens een mooie deal kan vinden zijn actieperiodes zoals de TUI ticketdeals (reclamelink), of de KLM Werelddeal weken.
Op een bepaald tijdstip zijn vliegtickets altijd goedkoper
Nog zo’n fabel; je zou van zondag op maandagnacht rond 01:00 uur altijd de goedkoopste tickets kunnen vinden.
Ook dit is onzin! De basis van dit fabeltje komt uit een artikel uit de Engelse krant The Guardian (klik voor de link).
Maar wie goed leest ziet dat het artikel uit 2014 komt en dus al flink verouderd is. Daarnaast is dit artikel een PR-bericht van vliegticketzoekmachine MoMondo.
Er wordt geen enkel bewijs geleverd in het artikel en de dataset ontbreekt waaruit de bewering zouden blijken. Helaas blijven travel bloggers het artikel maar overnemen en publiceren.
In de jaren ’90 was dit overigens wél waar, maar dan alleen voor domestic tickets binnen de Verenigde Staten. In die tijd werden tarieven voor de nieuwe week altijd op middernacht, van zondag op maandag ingeladen, dat duurde dan even voordat alle systemen die tarieven dan weer konden presenteren. Dáár komt dus het fabeltje vandaan dat je op dat tijdstip het beste kan zoeken.
Inschrijven op nieuwsbrieven van ticketwebsites voor goedkope vliegtickets
Als jij het leuk vindt om wekelijks of zelfs dagelijks reclame-mail wilt ontvangen, dan moet je jezelf natuurlijk vooral inschrijven op nieuwsbrieven van ticketwebsites, maar je treft er bijna nooit ècht goede deals. Veel travel bloggers adviseren je om dit wel te doen, maar ze vergeten er bij te melden dat ze voor elke aanmelding een kleine vergoeding krijgen. Dat is niet erg, wij verdienen ook geld met reclame, maar wij zeggen het er duidelijk bij!
Hoogstens is er eens in de zoveel tijd een deal tussen bijvoorbeeld Vliegtickets.nl (reclamelink) en een luchtvaartmaatschappij waarbij je € 25 korting krijgt op je boeking. That’s all!
Kortingscodes voor goedkope vliegtickets
Veel ticketwebsite geven je regelmatig een kortingscode voor als je bij hen boekt. Meestal is dit € 25 of soms zelfs € 50, maar kijk naar de totaalprijs van je ticket, niet alleen naar die paar euro korting.
Het weggeven van een kortingscode kunnen ze prima doen, want op het moment dat jij uiteindelijk gaat reserveren wordt er nog voor eenzelfde bedrag aan ‘administratiekosten’ of ‘customer service kosten’ aan toegevoegd. Per saldo ben je dus helemaal niet goedkoper uit en was het een lokkertje.
Is het je weleens opgevallen dat luchtvaartmaatschappijen nooit kortingscodes uitdelen en dat dit alleen wordt gedaan door ticketwebsites?
Inschrijven voor een prijs-alarm voor goedkope vliegtickets
Kan nuttig zijn als je extreem flexibel bent in je reisperiode, maar 90% van de mensen zijn dat niet en zitten vast aan hun vakantiedagen.Deze prijs-alert nieuwsbrieven zijn er vooral om aan jouw e-mailadres te komen, zodat de ticketwebsite je reclame kan sturen.
Stel je wilt komende weken naar Denpasar, Bali. De prijzen die je nu ziet zijn allemaal rond de € 1000. Jij kan nog wel even wachten, dus schrijf jij jezelf in voor zo’n prijs-alert in de hoop dat de prijs daalt naar € 800 of zelfs lager.
En ja hoor, twee weken later krijg je een e-mail van de ticketwebsite dat Denpasar onder de € 800 is gedoken.
Maar als je even verder kijkt zie je dat dit voor de reisperiode die pas over 6 maanden is én dat je drie keer moet overstappen. De meeste mensen willen dat niet. Eén keer overstappen is prima, maar je wilt niet in het regenseizoen daarheen, je wilt over een maand weg.
Last minutes zijn toch altijd goedkoper?
Nope! Misschien voor pakketreizen (daarover later meer) maar niet voor losse vliegtickets. Luchtvaartmaatschappijen hebben zoals eerder geschreven, enorme databases met tarieven die dagelijks of zelfs per minuut worden aangepast op basis van vraag en aanbod. Een vliegtuig moet bijvoorbeeld voor 75% vol zitten en dan maakt men winst. Elke stoel die ze meer verkopen is mooi meegenomen, maar voor die resterende 25% gaan ze niet de prijzen dumpen. Dan maar 25% lege stoelen.
Voor pakketreizen kan dit anders liggen overigens. Reisorganisatie kopen vaak op ‘garantie basis’ stoelen en hotelkamers in. Hierdoor betalen ze een heel lage prijs, maar lopen ze ook wel het risico als ze die pakketen niet verkopen. Naarmate de datum van vertrek dichterbij komt, wil een reisorganisatie de prijs nog wel eens extreem laten dalen. Beter onder de kostprijs verkopen dan helemaal niet. Zo zie je, dat reisorganisaties vaak anders denken dan luchtvaartmaatschappijen.
Haal het trouwens niet in je hoofd om op goed geluk naar Schiphol te gaan en daar bij een ‘last minute balie’ nog een vakantie uit te zoeken. Het heeft geen enkele zin, alles gaat tegenwoordig via internet. De balie op Schiphol is er puur en alleen om nog betaling in te innen voor overbagage of voor assistentie bij problemen.
Geef hieronder jouw ervaring en/of beoordeling over alle fabels over goedkope vliegtickets! Door een luchtvaartexpert!
Foto's: From Envato.com with a valid purchased license
Foto's: Flickr.com under Creative Commons License