Een ongeval is wel het laatste waar je aan denkt voor je op reis gaat. Toch is het tussen alle voorpret door wel belangrijk om rekening te houden met dingen die we liever niet zien gebeuren.
Behalve het afsluiten van een verzekering is het ook belangrijk om vooraf na te gaan welke dekking er geldt in verschillende landen en voor verschillende gebeurtenissen.
Zo gaan we er vaak vanuit dat onze zorgverzekering in ieder geval wel alle noodzakelijke medische hulp in het buitenland dekt, maar niets is minder waar!
Goede voorbereiding is het halve werk
In het geval van een calamiteit is het eerste waar je aan denkt natuurlijk niet het bellen van je verzekeraar, maar het krijgen van de benodigde hulp.
Elke Nederlandse burger is via de zorgverzekering verzekerd van noodzakelijke medische kosten in het buitenland. De maximale vergoeding van deze kosten is gemaximaliseerd op de kosten voor dezelfde behandeling in Nederland. Je kan je voorstellen dat zorgkosten in Zwitersland of de Verenigde Staten vaak hoger zijn dan in Nederland, daarom is een reisverzekering een goede aanvulling. Daarover later meer.
Maar omdat je achteraf niet voor vervelende verassingen wilt komen te staan is het belangrijk vooraf te checken waar je aan toe bent. Zéker als je op een vakantie gaat waar je verhoogd risico loopt, zoals bijvoorbeeld op wintersport of een duikvakantie.
Uit eigen ervaring weten wij dat veel zorgverzekeringen juist vooral in het buitenland voorkeuren hebben voor bepaalde ziekenhuizen en als je zorg verleend krijgt in instanties die niet ondersteund worden door de verzekeraar er vaak geen of slechts een gedeeltelijke vergoeding wordt uitgekeerd.
Ga je dus een reis maken die een enigszins avontuurlijk karakter heeft, zoals wintersport of een duikvakantie, neem vooraf per mail of telefoon even contact op met je zorgverzekeraar om te weten welke (betrouwbare) zorgverleners er beschikbaar zijn in jouw reisgebied.
40 kilometer verder rijden = € 750 verschil
Onlangs maakten wij mee op een persreis dat een van onze redacteuren na een ski-ongeval naar de dichtsbijzijnde kliniek werd gebracht. Na de noodzakelijke onderzoeken en behandelingen te hebben ondergaan bleek dat de kliniek door de zorgverzekering niet werd ondersteund. Als gevolg hiervan moesten de hoge kosten (zo’n € 750) terplekke worden voldaan.
Was er vóóraf contact opgenomen met de zorgverzekering, had deze kunnen aanraden om naar een kliniek 40 kilometer verderop te gaan, waar behandeling wél werd vergoed. Maar dit is natuurlijk wel het laatste waar je aan denkt in geval van nood.
Je vooraf inlichten over de eventuele gang van zaken in situaties als deze kan dus een hoop gedoe schelen achteraf. Zorg er ook altijd voor dat je de zorgpas/verzekeringspas niet alleen mee hebt op reis, maar ook op zak. In veel gevallen kan er dan door hulpverlenend personeel ook worden nagegaan hoe de kosten voldaan moeten worden.
Geen zorgen met een goede reisverzekering
Gelukkig bood de reisverzekering wél uitkomst. Alle kosten die gemaakt werden door het ongeval werden vergoed. Denk hierbij aan vervangend vervoer, schade aan bezittingen, maar ook de skipas die voor de overige dagen niet meer kon worden gebruikt.
Bovendien was het personeel van de reisverzekering erg behulpzaam bij het in kaart brengen van de geleden schade. Dit kan de bittere nasmaak van een dergelijk rampscenario enigszins verzachten.
Dus naast je normale zorgverzekering is het JUIST belangrijk om een reisverzekering af te sluiten, voor aanvullende dekking en natuurlijk voor overige risico’s die buiten medische hulp vallen.
De ‘na-u-clausule’ bij verzekeraars
Ben je dubbel verzekerd, bijvoorbeeld via je zorgverzekering én via je reisverzekering, dan is het niet nodig om je zorgen te maken over de afwikkeling van de schade. Veel verzekeraars hanteren een zogenaamd harde ‘na-u-clausule’ (non-contribution clausule). Dit is een voorwaarde in de polis die aangeeft dat jouw verzekeraar pas uitkeert als een eventueel andere verzekeraar dat niet doet.
Het punt is echter, dat zo goed als alle verzekeraars zo’n harde ‘na-u-clausule’ hanteren, dus in theorie wordt je van het kastje naar de muur gestuurd als je jouw schade wilt claimen. Gelukkig is in Nederlandse wet geregeld dat een burger nooit de dupe mag worden van een geschil tussen verzekeraars onderling als het gaat om de afwikkeling van de schade.
Dat is ook de reden dat je op het schadeformulier altijd moet melden, of en waar je nog een andere verkering hebt lopen. Stel; je schade is € 1000, dan keert verzekeraar A gewoon dat bedrag aan je uit, terwijl ze de helft proberen te verhalen op verzekeraar B. Het is dus voor jou als verzekerde niet nodig om € 500 bij de ene verzekeraar te claimen en die andere helft bij de andere.
Reisverzekering in combinatie met een doorlopende annuleringsverzekering
Je kan voor elke keer dat je op reis gaat een kortlopende (of aflopende) reisverzekering afsluiten. Dit kost je meestal een paar euro per dag, bij Allianz Global Assistance sluit je al een reisverzekering af voor slechts € 1,65 per dag!
Ga je meerdere keren per jaar op vakantie, dan is het vaak voordeliger om een doorlopende reisverzekering af te sluiten. Het omslagpunt wanneer een doorlopende reisverzekering goedkoper is, verschilt natuurlijk per persoon en per reis. Maar grofweg kan je zeggen dat 10 dagen zomervakantie en twee weekendjes naar een Europese stad al voldoende is om goedkoper uit te zijn met een doorlopende reisverzekering.
Hoewel je er natuurlijk nooit vanuit gaat dat je moet annuleren, zit een ongelukje in Nederland in een klein hoekje. Je hoeft maar met je fiets in een tramrails te rijden, een bal tegen je hoofd te krijgen tijdens de hockey, of één van je grootouders komt te overlijden. Dit zijn allemaal redenen waarom je niet meer zou kunnen reizen en waardoor je een beroep kunt doen op je annuleringsverzekering.
Reisverzekering via je creditcard
Naast ‘losse’ reisverzekeringen zijn er tegenwoordig ook creditcards waar een reisverzekering bij inbegrepen is. Zo biedt American Express op haar Gold Card een doorlopende reis- en annuleringsverzekering aan. Je kan deze kaart per jaar opzeggen en in het eerste jaar betaal je slechts € 85. Hiervoor krijg je dus een creditcard die overal ter wereld betaalgemak dient, een reisverzekering heeft én voor elke uitgegeven euro je automatisch punten spaart bij KLM Flying Blue. Dit is het spaarprogramma van KLM waarmee je upgrades naar de Business Class kan sparen of zelfs gratis vliegtickets!
American Express biedt overigens ook gratis creditcards aan, dit zijn de Flying Blue Silver creditcards. Die zijn overigens alleen het eerste jaar gratis, daarna kan je ze opzeggen want dan kost deze kaart € 75 per jaar.