Goedkope wereldreistickets of Rond de wereldtickets
De wereld rondreizen is al duur genoeg en de meeste mensen die op wereldreis gaan zijn, of net klaar met hun middelbare school of studie en hebben niet al te veel geld te besteden.
Daarom proberen we je de beste deals en tips te presenteren waar je rekening mee kunt houden om je wereldreis ticket zo goedkoop mogelijk te maken.
Complexiteit van ‘round the world tickets’
Airlines werken met tariefsklassen, en je kan moeilijk een ticket uit een lagere tariefsklasse combineren met een ticket uit een duurdere tariefsklasse.
Een normaal denkend mens zou zeggen; “We nemen het gemiddelde van die twee tarieven.” Maar dat is helaas te simpel gedacht, zo willen airlines niet werken, zij houden een wereldreisticket het liefst zo complex mogelijk.
Allianties van luchtvaartmaatschappijen
De wereld van airlines bestaat tegenwoordig uit ‘allianties’ en daar zijn er in de wereld maar drie van. Daarom heb je heel kort door de bocht gezegd maar keuzes uit drie ‘groepen’ airlines.
Zo zijn er:
SKYTEAM; hierin zitten onder andere onze eigen KLM, Air France, Delta Airlines, Aerolineas Argentinas, Korean Air, Garuda Indonesia, AeroMexico en Alitalia.
STAR ALLIANCE: met onder andere United Airlines, Swiss, Lufthansa, Air New Zealand, Air India en South African Airlines.
ONEWORLD: met ondere andere British Airways, American Airlines, Qantas, Cathay Pacific, Iberia, Qatar Airways.
Hoe meer stops, hoe duurder je ticket
Je boekt in beginsel dus een ticket bij één van deze allianties (of leden van de alliantie) en je vliegt vervolgens met airlines uit deze ‘groep’.
Boek je dus een ticket met KLM, dan vlieg je in Azië waarschijnlijk met Garuda Indonesia. Vlieg je door naar Zuid-Amerika met Aerolineas Argentinas. Via Mexico (met AeroMexico) naar Noord-Amerika en vervolgens met Air France weer terug naar Europa.
Het komt bijna niet voor dat je met een airline buiten de alliantie vliegt. Niet dat dit erg is, want op zich zijn alle airlines even goed en elke alliantie heeft goede ticketprijzen en voorwaarden.
Het enige waar je aan zou kunnen denken om voor een specifieke alliantie te kiezen is het werelddeel waar je de meeste vluchten wilt maken. Is dat Azië, dan is misschien ONEWORLD de beste optie. Voor Noord-Amerika misschien juist STAR ALLIANCE en voor Zuid-Amerika raden wij weer SKYTEAM aan. Maar nogmaals; het maakt niet zo heel veel verschil welke ‘groep’ je kiest, ze zijn allemaal even betrouwbaar of prijzig/goedkoop.
In beginsel geldt: hoe meer stops, dus hoe meer vluchten, dus hoe meer werelddelen, hoe duurder het ticket. Dat is op zich ook redelijk logisch natuurlijk. Zo zijn er al wereldreistickets van € 999 per persoon, maar let op! Dit zijn vaak retourtickets naar Australië/Nieuw Zeeland in het laagseizoen (dus hun winter) en niet echt ‘rond de wereld tickets’.
Tickets voor Australasië (Australië, Nieuw-Zeeland, Fiji en Azië) zijn vaak het meest voordelig en heb je al voor 1300-1500 euro. Ga je vervolgens Noord- of Zuid-Amerika toevoegen, dan komt er nog eens zo’n 300 euro bij.
Wil je zowel Noord- als Zuid-Amerika aan je wereldreisticket toevoegen, dan ben je wederom zo’n 300 euro extra kwijt.
Wil je een écht ‘rond de wereld ticket‘ waarbij je alle continenten aan doet (behalve Afrika, want dat continent slaan de meeste mensen over) dan moet je rekenen op zo rond de € 2000 per persoon.
Enkele voorbeelden van wereldreistickets
Zelf knutselen met wereldreistickets
Kan je zelf ook een wereldreisticket in elkaar knutselen? Ja tuurlijk, het is geen rocket science! Maar het kost je wel veel tijd om alles uit te zoeken. En bijvoorbeeld vluchten in optie zetten is als particulier onmogelijk. Dat kunnen vaak alleen gespecialiseerde reisagenten.
De meeste mensen die zelf een ticket samenstellen boeken een zogenaamd ‘multi-leg-ticket’ of een ticket met een ‘open-jaw’. Bij een ‘multi-leg-ticket’ heb je meerdere ‘legs'(segmenten). Een segment is simpelweg een vlucht.
Zo zoek je dus eigenlijk naar een retourticket Amsterdam-Sydney, maar je voegt daar aan toe dat je via Los Angeles of San Francisco wilt vliegen via de optie ‘multi-leg’ die je bij veel vliegticket-vergelijkers kan aanvinken.
Op diezelfde manier kan je een ‘open-jaw’ boeken. Het verschil met ‘multi-leg’ is niet zo heel groot, maar bij ‘open-jaw’ vertrek je niet van dezelfde luchthaven als waar je op bent aangekomen.
Je vertrek dus in bovenstaand voorbeeld niet vanaf Sydney naar Los Angeles, maar vanuit Melbourne bijvoorbeeld. Dit stukje ‘over land’ noemt men een ‘open-jaw’.
Low Cost Carriers in Azië
Met name voor het Azië deel kan dit interessant zijn, want hier heb je heel veel ‘low cost carriers’ zoals Air Asia, waar je voor een appel en een ei binnen Azië kan vliegen.
Zo kan je, laten we bovenstaand voorbeeld weer nemen, een ‘multi-leg ticket’ boeken Amsterdam-Sydney-Los Angeles-Amsterdam, maar je voegt daar nog eens een ‘open-jaw’ aan toe via Bangkok. Je vliegt dan dus Amsterdam-Bangkok, vervolgens zoek jij zelf uit hoe je in Sydney komt en vervolgens vlieg je op je ‘gewone’ ticket weer door naar Los Angeles en naar Amsterdam.
Het stukje Bangkok-Sydney, waar je dus officieel niets voor geregeld hebt, noemt men ‘open-jaw’. Zoals gezegd zijn er legio low cost carriers die je van A naar B kunnen brengen zoals Air Asia, JetStar, Bangkok Airways, Virgin Australia etc. Ook kan je overwegen om ferry’s te gebruiken tussen de eilanden (meestal Indonesië).
Zelf doen of laten doen?
Dan blijft de vraag over; moet je nu zelf een ticket gaan knutselen of ga je het laten doen door een specialist? Beide opties hebben zo hun voor- en nadelen. Met zelf knutselen heb je iets meer vrijheden in de routes en airlines waar je mee vliegt, maar goedkoper is het meestal niet.
Door het te laten doen, en dus met één van de eerder genoemde allianties te vliegen, bespaar je jezelf veel avonden zoeken op internet en je weet vooraf exact wat je kwijt bent.
Nog een bijkomend voordeel van een ‘alliantie-wereldreisticket’ is het feit dat je elke segment meestal éénmalig mag wijzigen. Heb je het dus toch wel heel erg naar je zin in Australië, dan blijf je een weekje langer en kan je met één mailtje of belletje naar de airline gratis omgeboekt worden naar een latere vlucht.
Andersom natuurlijk ook; is Australië voor jou de hel op aarde en weet je niet hoe snel je weg moet komen, dan kan je vaak gratis direct weer door naar Nieuw-Zeeland of Noord-Amerika.