Heeft een vliegtuig een ‘achteruit’?
Nee, in principe heeft een vliegtuig geen ‘achteruit’ zoals een auto. Ook kan een normaal verkeersvliegtuig met zijn motoren niet achteruit rijden. Alleen twee militaire transportvliegtuigen kunnen wél achteruit rijden door hun motoren ‘om te keren’; de Globemaster C17 en de C-5 Galaxy.
Deze twee vliegtuigen maken dan gebruik van hun zogenaamde ’thrust reversers’ of in gewoon Nederlands: ‘straalomkeerders’. Elke verkeersvliegtuig heeft zo’n thrust reverser, als je weleens naast de motoren hebt gezeten tijdens de landing dan zie je de motor waarschijnlijk ‘uit elkaar schuiven’.
Dit is de thrust reverser en zorgt ervoor dat de stuwkracht die de motoren leveren wordt ’teruggebogen’, zodat het vliegtuig niet alleen op de remmen hoeft af te remmen. Als een vliegtuig puur alleen op de remmen zou moeten afremmen dan kunnen deze zo heet worden dat het vliegtuig een klapband krijgt.
Vliegtuigen met een staartmotor kunnen overigens wel een soort van ‘in beweging komen’ door gebruik te maken van hun thrust reversers, maar daadwerkelijk achteruit rijden lukt niet. Zo kunnen de types Fokker 70, Fokker 100, DC-9, MD-80 en 90 series en een aantal Russische vliegtuigen zoals de TU-134 en de TU-154 vanuit stilstand wel in beweging komen, maar rijden lukt dus niet. Op de foto hierboven (bron) zie je een Fokker 70 van KLM Cityhopper, die zijn thrust reversers gebruikt.
Handje helpen in Rusland
In november 2014 kon dit Russische vliegtuig van de maatschappij UTAir niet achteruit rijden. De pushback-truck van de luchthaven had geen grip om de ijslaag die was ontstaan na de nachtvorst van -52 graden (!). Dus werden de passagiers gevraagd om een handje mee te helpen. Zie hieronder het resultaat.
De C-17 Globemaster kan het wél