Scandlines ferry tussen Duitsland (Puttgarden) en Denemarken (Rødby)
Als je op vakantie gaat naar Kopenhagen of Zweden, dan zijn er twee manieren om er te komen. Per vliegtuig of per auto/camper. De snelste manier is natuurlijk gewoon vliegen naar Kopenhagen en daarna eventueel met een huurauto door naar Zweden. De manier met de meeste vrijheid is per auto/camper, waarbij je gebruikt maakt van de Scandlines ferry tussen Puttgarden (Duitsland) en Rødby (Denemarken).
In dit artikel beschrijven we de eigen vervoer route. Voor onze trip naar Zuid-Zweden (lees meer hier en hier), reden wij heen over de weg via Odense, en terug per ferry via Rødby-Puttgarden.
Odense als tussenstop van je roadtrip
Als onderdeel van onze roadtrip door Noord-Europa vertrokken wij op de heenreis vanuit Bremen (lees hier het verslag) en reden wij over de A7 in Duitsland naar Odense. Ook daar verbleven wij een nacht waar je hier over kunt lezen
Odense ligt direct aan snelweg E20. Dit is de doorgaande weg als je vanuit Bremen/Hamburg over de A7 naar Kopenhagen rijdt. De andere route naar Kopenhagen gaat met de ferry van Puttgarden naar Rødby. Als je eindbestemming Kopenhagen is, dan zijn de kosten ongeveer gelijk voor beide routes. Hierbij nemen we brandstof en de tolweg van de Grote Belt-brug (Storebæltsbroen € 34 enkele reis voor een gewone auto) mee in de berekeningen.
De route via Odense is weliswaar zo’n 125 km langer, maar je kunt wel in één keer doorrijden. De ferry van Scandlines (vanaf € 33 enkele reis voor een gewone auto) heeft zo’n 45 min nodig voor de overtocht. De route via Odense duurt ongeveer een half uur langer dan via de Scandlines-ferry, hierbij is een gemiddelde wachttijd van 30 minuten bij de ferry meegenomen in de berekening. Uiteindelijk rijd je in iets minder dan 10 uur, van Utrecht naar Kopenhagen.
Je Scandlines-ticket voor de ferry boeken
Het boeken van je Scandlines-ferry ticket doe je heel simpel online via de eigen website. Er zijn verschillende soorten tickets voor verschillende routes. Zo zijn er enkele reizen, retourtjes, héén met een ferry bij overtocht X en terug via Y, of bijvoorbeeld een combinatie-ticket met een ferry én tolweg.
Om het overzichtelijk te houden, bespreken wij hier alleen de Puttgarden-Rødby tickets voor een personenauto met een lengte van minder dan zes meter. Campers en auto’s met aanhangers/caravans zijn natuurlijk duurder uit.
Zoals ook bij vliegtickets geldt hier: vroegboeken betekent lage prijzen. Vroegboeken bij Scandlines wil zeggen, meer dan een maand voor vertrek boeken.
Vervolgens kies je welke flexibiliteit je wenst: Economy, Economy Extra of Flex. Logischerwijs is Economy met € 33 het goedkoopst, maar het minst flexibel. Je boekt voor een bepaalde dag en een bepaalde afvaart. Als je die mist, heb je pech en moet je bijbetalen voor een nieuwe afvaart.
Meer dan dubbel zo duur is het Economy Extra ticket met € 78 als prijskaartje. Hierbij boek je weliswaar een bepaalde dag en afvaart, maar je kunt op die dag elke afvaart nemen die je wilt, mits er beschikbaarheid is natuurlijk. In de praktijk blijkt dat bijna iedereen dit ticket boekt. Dit geeft je veel meer flexibiliteit waardoor het niet nodig is om te haasten en te stressen als je bijvoorbeeld in een file terecht komt.
Met € 101 is het Flex ticket de duurste mogelijkheid. Je hebt dan alle flexibiliteit en een volledige annuleringsverzekering op het ticket zitten. Daarnaast mag je bij elke afvaart in een zogenaamde ‘VIP-lane’ opstellen, zodat je altijd vooraan staat.
De afvaart tussen Rødby en Puttgarden
Zoals gezegd deden wij de route omgekeerd, dus waar je vanuit Nederland vertrekt vanaf de Duitse zijde (Puttgarden) en aankomt in Rødby, vertrokken wij juist vanuit Rødby richting de Duitse zijde.
Als je arriveert bij de terminal van Scandlines kun je kiezen voor een bepaalde toegangspoort, vergelijkbaar met tolpoortjes in Frankrijk bijvoorbeeld. Je kunt kiezen voor pre-booked ticket, ter plekke betalen met creditcard of betalen bij een ouderwets bemand loket.
Vervolgens rijd je onder de slagboom door en krijg je door de computer of door de medewerker (bij de bemande poort) een nummer voor de rij waar je op kunt stellen.
Je staat nooit lang te wachten want elke 30 minuten is een afvaart. Dat is fijn, want zeker midden in de zomer rond het middaguur kan het snel warm worden. Overigens is het alleen écht druk tijdens de zes weken van de zomervakantie. Gemiddeld is dit van begin juli tot half augustus, in beide richtingen.
Wij vertrokken op 23 augustus rond 17:00 uur en toen was het volgens de Scandlines medewerkers al zeker een week rustig. Zoals je op de foto’s kunt zien, was dit duidelijk het geval op onze afvaart, de boot was iets meer dan halfvol. Wij hebben maximaal tien minuten staan wachten en hadden niet eens tijd om naar het toilet te gaan.
Aan boord van de Scandlines ferry
De boten van Scandlines op deze route lijken in beginsel allemaal op elkaar qua faciliteiten, de ene boot is iets groter dan de ander, maar de basis is gelijk.
Aan boord zijn ruim voldoende toiletten aanwezig. Verder is er een restaurant waar je tegen betaling van een buffet kunt genieten. Er is een tax-free shop, een soort kantine waar je voorverpakte broodjes of een soepje kunt halen. Voor koffie kun je ook nog naar een Starbucks die aan boord is en als je van je overtollige Zweedse of Deense Kronen af wilt, is het mogelijk om deze aan boord te wisselen. Overal aan boord zijn er voldoende zitplaatsen en zelfs ‘relaxstoelen’.
Vertrek je vanuit Puttgarden dan is er in de haven nog de ‘Scandlines Bordershop‘: dit is een soort supermarkt waar je flink kunt inslaan. Vooral Scandinaviërs kopen hier voorraden alcohol en sigaretten. De prijzen zijn hier vergelijkbaar met een gewone Duitse supermarkt, dus niet eens tax free, maar voor Scandinaviërs zijn alcohol en tabak zelfs inclusief belastingen op het Europese vasteland veel goedkoper dan in hun thuislanden.
Voor je het weet, is de overtocht van 45 minuten alweer voorbij en gaat er een alarm krijg je het verzoek weer naar de auto terug te gaan.
Vervolgens rijd je in colonne de boot af en is er nog ongeveer 15 kilometer een éénbaansweg voordat je op de Duitse snelweg zit. Inhalen is hier lastig, dus wees geduldig en zit de rit even uit, hoe graag je ook gas wilt geven op de Autobahn. Houd er dus op de heenweg ook rekening mee dat de laatste kilometers richting Puttgarden wat trager kunnen gaan, omdat al het verkeer op een éénbaansweg naar de haven moet. Wees gerust, het zullen geen stilstaande files zijn, maar als je, de snelheid van de Autobahn gewend bent, dan is het letterlijk even terugschakelen.