Straks vanaf Lelystad Airport naar Paramaribo en Kaapverdie1

Straks vanaf Lelystad Airport naar Paramaribo en Kaapverdië

Straks vanaf Lelystad Airport naar Paramaribo en Kaapverdië

Over Lelystad Airport is de afgelopen jaren al heel veel geschreven. Gaat de luchthaven nu wel of niet (op tijd) open? Komt er geluidsoverlast en zo ja, hoeveel overlast zal dat zijn? Welke luchtvaartmaatschappijen zullen gebruik gaan maken van deze luchthaven in de polder? Allemaal vragen waar, op het moment van schrijven (juli 2018) voorlopig nog niemand antwoord op heeft.

De polderluchthaven moet een overloop worden voor Schiphol, voor zogenaamde ‘point-to-point’ vluchten, vluchten die van A naar B vliegen en waar weinig of geen passagier overstappen op andere vluchten. Deze overloop is nodig omdat Schiphol inmiddels aan haar plafond zit qua aantal afgesproken vliegbewegingen, kort gezegd; het aantal vluchten dat het mag uitvoeren.

Overstappers versus lokale passagiers

Het doel van Schiphol is om mainport-functie te hebben en dit kan in de visie van de luchthaven alleen bereikt worden door een hub te zijn voor vluchten door ze met elkaar te verbinden.

Dit klinkt op zich logisch; Nederland is klein, te klein voor zo’n grote luchthaven, dus Schiphol moet het hebben van passagiers die overstappen. Ongeveer 70% van de passagiers op Schiphol zijn overstappers, mensen die vanuit Bremen naar Amsterdam vliegen met bijvoorbeeld KLM Cityhopper, om vervolgens door te vliegen naar New York.

Nu is er dagelijks een vlucht naar New York, sterker nog; er zijn drie dagelijkse vluchten naar de Amerikaanse metropool. Als alleen Nederlanders met de KLM zouden vliegen naar New York, dan kan KLM deze vlucht nooit vullen met genoeg passagiers. Er zijn nu eenmaal niet genoeg mensen die dagelijkse vanuit Amsterdam naar New York willen vliegen.

Dus wat doet KLM? Die haalt passagiers op buiten Nederland, verzamelt al deze passagiers op Schiphol en stopt ze daarna in een groter vliegtuig.

Vanuit Schiphol zijn er maar een handje vol vluchten die zouden kunnen opereren met alleen Nederlandse passagiers, of passagiers van de desbetreffende bestemming. Vluchten dus waar géén of heel weinig overstappers op zitten. Dit noemt men ‘point-to-point’ verkeer of ‘lokale passagiers’. Voorbeelden van dit soort bestemmingen zijn Paramaribo en Curaçao. Wat dichterbij huis zijn het vooral de ‘vakantiebestemmingen’ zoals Ibiza, Heraklion (Kreta) en Antalya.

De hoop en het idee van Schiphol is dus om dit soort ‘point-to-point’ vluchten te verplaatsen naar Lelystad Airport om de beschikbare plaatsen weer op te vullen met routes voor overstappers.

De voorlopige feiten van Lelystad Airport

Dat is op zich niet zo’n gek idee van Schiphol, want waarom zou iemand uit Zwolle naar Schiphol rijden om op vakantie te gaan naar Ibiza als hij ook vanaf Lelystad kan vliegen? Het is dichterbij, goedkoper parkeren en minder druk. Het punt is alleen dat nog niet duidelijk is welke luchtvaartmaatschappijen willen gaan vliegen op Lelystad.

Laten we daarom eerst even naar de feiten kijken!

De landingsbaan is eind 2017 breder én langer gemaakt, van 1250m lang x 30m breed, naar 2700m x 45m. Dit was nodig om grotere vliegtuigen te kunnen bedienen. De baan is nog steeds te kort om écht grote vliegtuigen te kunnen laten opstijgen.

Grote Jumbojets naar Paramaribo zitten er bijvoorbeeld met deze baanlengte niet in. Maar vliegtuigen van het type Boeing 737 of Airbus 320 kunnen wél vertrekken met deze baanlengte. Typisch vliegtuigen die naar bestemmingen binnen Europa vliegen.

De luchthaven zal in de nacht gesloten zijn, want de openingstijden van Lelystad Airport zijn van 06:00 uur – 23:00 uur, met een uitloop naar 24:00 uur in geval van vertraagde vluchten in het geval van onvoorziene omstandigheden.

Er is op het moment van schrijven (juli 2018) plaats voor vier vliegtuigen die tegelijk geparkeerd kunnen staan en er is afgesproken met de politiek dat er maximaal 13 vluchten per dag zullen opereren. Pas na 2033 én diverse evaluaties kan dit oplopen naar 61 vluchten per dag.

De voorlopige conclusie over Lelystad Airport

Verre bestemmingen kunnen dus niet in één keer worden aangevlogen. Het is zeer onwaarschijnlijk dat een luchtvaartmaatschappij een basis opent op Lelystad Airport want er kunnen maximaal vier vliegtuigen gestationeerd worden én er mag niet in de randen van de nacht gevlogen worden. Een luchtvaartmaatschappij kan alleen met winst een basis opereren met een groter aantal vliegtuigen én als openingstijden iets ruimer zijn. Hoe langer een vliegtuig stil staat, hoe minder geld er wordt verdiend.

Alleen als er zoveel korting op landingsgelden wordt aangeboden aan luchtvaartmaatschappijen zijn die mogelijk geïnteresseerd om er een aantal vliegtuigen te stationeren en/of om op de luchthaven te gaan vliegen.

Tot nu toe heeft nog geen enkele luchtvaartmaatschappij toegehapt op dit aanbod en blijft het dus gissen welke bestemmingen aangevlogen zullen worden vanaf Lelystad Airport.

Toch de Kaapverdische Eilanden en Paramaribo vanaf Lelystad Airport?

Recentelijk heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een document opgesteld naar welke bestemmingen er wél en niet gevlogen mag worden vanaf Lelystad Airport. Met deze zogenoemde ‘verkeersverdelingsregel’ wil het Ministerie voorkomen dat er vanaf Lelystad naar lucratieve en belangrijke bestemmingen wordt gevlogen door andere luchtvaartmaatschappijen en er zo meer concurrentie voor KLM komt. Met andere woorden; het Ministerie probeert vooral vakantievluchten te dwingen om gaan opereren vanaf de polderluchthaven.

Het document van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Dagblad De Stentor heeft dit document gepubliceerd en nu is dus bekend welke bestemmingen wél aangevlogen mogen worden en welke bestemmingen niet. In het artikel van De Stentor staan onder de tekst twee documenten. Het eerste document is de lijst waar wél op gevlogen mag worden, het tweede document zijn de verboden bestemmingen.

Het opvallende aan de lijst met toegestane bestemmingen is het feit dat onder andere de luchthavens van alle Kaapverdische Eilanden genoemd worden, maar ook de hoofdstad van Suriname; Paramaribo.

Dat Kaapverdië op de lijst staat is niet zo vreemd; het is een bestemming met veel vakantieverkeer én veel FFR-verkeer (Friend, Family and Relations). Een bestemming met geen of weinig overstappers dus. Ook kan men met een Boeing 737 en Airbus 320 in één keer vanaf Lelystad naar deze bestemmingen vliegen.

Wél vreemd is Paramaribo op de lijst, want bovengenoemde vliegtuigtypes kunnen niet in één keer vanaf Lelystad Airport naar Paramaribo vliegen. Er moet ergens onderweg getankt worden. Probleem alleen is dat er maar vier mogelijke tankstops mogelijk zijn midden op de Atlantische Oceaan: de Canarische Eilanden, de Azoren, Madeira én dus de Kaapverdische Eilanden.

Goedmakertje van het Ministerie aan TUI?

Het zou dus heel logisch zijn als TUI straks vanaf Lelystad met een Boeing 737 van Lelystad Airport naar Kaapverdië gaat vliegen, maar na het tanken, ondertussen ook nog passagiers meeneemt om door te vliegen naar Paramaribo. En doordat het Lelystad luchtvaartmaatschappijen gaat lokken met flinke kortingen, gaat de passagier dat waarschijnlijk ook terug zien in lagere prijzen en dus goedkopere vliegtickets naar Kaapverdië en Paramaribo.

TUI heeft de afgelopen jaren al getracht om te vliegen vanaf Eindhoven Airport naar de Antillen en Paramaribo, maar dit is uiteindelijk verboden door het Ministerie van Justitie omdat de Koninklijke Marechaussee de 100%-controles op bolletjesslikkers niet kon garanderen op Eindhoven Airport. (Passagiers van vluchten uit ‘verdachte’ drugslanden worden door de Marechaussee één voor één gecontroleerd op bolletjes).

Straks vanaf Lelystad Airport naar Paramaribo en Kaapverdie2
Met een kleine omweg vlieg je straks mogelijk vanaf Lelystad via Kaapverdië naar Paramaribo.
Bron: gcmap.com

Dat het ministerie dit niet kon garanderen was opvallend want Eindhoven Airport is nota bene een militaire luchthaven met een basis van de Koninklijke Marechaussee.

Boze tongen in de luchtvaartwereld beweren dat de KLM het Ministerie onder druk heeft gezet om TUI te weren van Eindhoven Airport, zodat er minder concurrentie was voor KLM.

Dat Paramaribo (een 100%-controle bestemming) dus tóch op deze lijst staat is opvallend. Want als het Ministerie van Justitie op een basis van de Marechaussee (de militaire luchthaven Eindhoven Airport) géén garantie kan bieden op de 100% controles, hoe kan het Ministerie dat dan wel doen op de polderluchthaven Lelystad Airport?

Diezelfde boze tongen vermoeden dat dit een goedmakertje is voor TUI zodat men alsnog vluchten naar Paramaribo kan uitvoeren.

Tel daarbij op, dat de staatsluchtvaartmaatschappij van de Kaapverdische Eilanden, TACV, al jaren financiële problemen heeft en veel vluchten vanwege die problemen heeft moeten annuleren, plus de beroerde financiële staat van, eveneens een staatsmaatschappij Surinam Airways (SLM); zie hier de perfecte route voor TUI om in te stappen bij het (mogelijk) wegvallen van deze twee luchtvaartmaatschappijen.

 

  Goedkope Paramaribo en Kaapverdië tickets van TUI v.a. € 499 p.p.


  Rondreizen door Suriname van TUI v.a. € 1199 p.p.


 Goedkope KLM tickets naar Paramaribo v.a. € 499 p.p.


  Goedkope SLM Surinam Airways of TACV tickets v.a. € 499 p.p.

Geef hieronder jouw ervaring en/of beoordeling straks vanaf Lelystad Airport naar Paramaribo en Kaapverdië