Op 30 oktober 2015 maakte Schiphol met een ronkend persbericht bekend dat de havengelden voor passagiers met maar liefst 11,6% verlaagd zullen worden.

De ‘copy-paste-redacteuren’ van de zogenaamde kwaliteitsmedia zoals NRC en het FD namen het PR bericht graag over om op vrijdag nog even in de krant te kunnen zetten alvorens de kroeg in te duiken.

Zelfs Luchtvaartnieuws.nl en Zakenreis.nl stelden geen enkele kritische vraag en publiceerden het persbericht van Schiphol één-op-één op hun sites.

Tickets worden helemaal niet goedkoper
Dat deze pennenlikkers, zoals Kees de Kort van BNR dit soort redacteuren noemt, de persberichten kopiëren en publiceren in hun eigen media is nog niet eens zo heel erg. Bij veel berichten werd echter een kop gebruikt zoals “Tickets op Schiphol worden goedkoper”. Dát is wel ernstig, want hieruit blijkt dat niemand ook maar twee minuten de tijd neemt om te controleren of tickets daadwerkelijk goedkoper worden.

Was het maar zo een feest. Tickets worden helemaal niet goedkoper!

Hoe zit het dan wel?
Lang verhaal kort: Elke luchthaven brengt havengelden in rekening aan luchtvaartmaatschappijen die opereren op die luchthaven. Deze kosten worden weer aan jou als passagier doorberekend in de vorm van luchthavenbelastingen.

De havengelden van luchthavens, dus ook die van Schiphol, zijn grofweg onder te verdelen in twee soorten havengelden.

1. Min of meer ‘vaste havengelden’

Een vliegtuig betaald een X bedrag om aan een gate aangesloten te worden, landingsgelden, parkeergelden. De hoogte van deze ‘vaste havengelden’ varieert per vliegtuigtype. Maar een Boeing 737-800 (waar Transavia bijvoorbeeld mee vliegt) zal elke keer dat het op Schiphol maximaal 1 uur aan een gate geparkeerd staat, hetzelfde bedrag betalen. Of het vliegtuig nu vol zit of niet.

2. De ‘flexibele havengelden’

Dit zijn de zogenaamde Passenger Charges. Dat is een X bedrag per passagier die aan boord van een vliegtuig gaat. Dus hoe voller het vliegtuig, hoe hoger de rekening van de Passenger Charges.

Die Passenger Charges bestaan ook weer uit twee delen:

-Passenger Service Charge
-Security Service Charge

En dan is er nog een verschil in tarief voor de lokaal opstappende passagier en een overstappende passagier. De overstappende passagier betaalt ongeveer de helft van het normale tarief.

Voorbeeld Amsterdam-New York

Als jij dus als passagier op Schiphol incheckt voor jouw KLM vlucht naar New York, dan betaal jij € 13.92 + € 12,17 = € 26.09 aan luchthavenbelastingen. Dat KLM ook de brandstoftoeslag (á € 256) ‘verkoopt’ als luchthavenbelastingen laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing.

Hieronder zie je de twee bedragen in de specificatie staan

KLM NY

Verlaging betreft 11,6% over € 13,92

De Security Service Charge gaat Schiphol niet verlagen, dus blijft alleen de Passenger Service Charge over. Dit betekent dat je volgend jaar geen € 13,92 meer betaalt voor luchthavenbelastingen op Schiphol, maar 11,6% minder; dat is € 1,62. Het nieuwe tarief is dan € 12,30.

Worden tickets goedkoper? Jazeker; € 1,62! Maar op jouw ticket naar New York zal de verlaging slechts 0,03% zijn. 3 promille dus!!!!

Wij vragen ons af of die ronkende koppen in de kranten en op websites als “Tickets op Schiphol worden goedkoper” nu wel zo nodig zijn. Ja, het ticket wordt feitelijk goedkoper, maar niet met 11,6%. Daarnaast verlaagt Schiphol niet alle havengelden met 11,6%, maar slechts de Passenger Service Charge.

 

 

 

Over de auteur

TravelersMagazine.nl zoekt voor jou leuke vakantiebestemmingen tegen de beste prijzen! Wij zijn hét beste Online Travel Magazine in Nederland!