Boeing 777 van SLM met vertraging naar Paramaribo

Vertragingen met de nieuwe Boeing 777 van SLM / Surinam Airways

Vertragingen met de nieuwe Boeing 777 van SLM / Surinam Airways

De Surinaamse Luchtvaartmaatschappij SLM is op het moment van schrijven al maanden in het bezit van haar ‘nieuwe’ Boeing 777-200ER, ter vervanging van de oude Airbus A340.

Dit vliegtuig van maar liefst 18 jaar oud, vloog eerder probleemloos voor gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen als Singapore Airlines en Air New Zealand. 

Technische problemen en corrosie met de PZ-TCU

Nu het in handen is gekomen van Surinam Airways, staat het vliegtuig dus al maanden in de extreem vochtige lucht op Zanderij Airport bij Paramaribo.

Vochtige lucht kan corrosie veroorzaken aan vliegtuigen, waardoor de kans op technische problemen toeneemt.

Om de grootste technische problemen aan het vliegtuig te verhelpen, is de Boeing met registratie PZ-TCU, in juni 2020 voor een maand overgevlogen naar Frankfurt om broodnodige technische controles en aanpassingen te ondergaan.

Sinds 23 juli 2020 staat het vliegtuig weer werkloos op J.A. Pengel Airport in Suriname.

COVID-19 en Surinam Airways

Net als veel luchtvaartmaatschappijen is ook Surinam Airways zwaar getroffen door COVID-19. Hierdoor zijn de toch al financiële middelen van de SLM nóg verder beperkt. 

Om de route Paramaribo-Amsterdam financieel gezond te kunnen exploiteren was het nodig om afscheid te nemen van de zeer inefficiënte Airbus A340. 

Dit vliegtuigtype heeft vier motoren, waardoor het brandstofverbruik tot wel 20% hoger kan liggen dan bij een tweemotorig vliegtuig zoals een Boeing 777-200ER.

ETOPS en de Boeing 777 van SLM

Omdat veiligheid in de luchtvaart boven alles gaat, zijn er internationaal afspraken gemaakt over onderdelen die defect mogen zijn aan een vliegtuig. Zo moeten vliegtuigen nog minstens 60 minuten kunnen vliegen als er een motor uitvalt. 

Bij een viermotorig vliegtuig zoals de oude Airbus A340 van SLM was dit geen probleem, want bij het uitvallen van één motor, kon men altijd nog met drie motoren doorvliegen. Hierdoor mocht het vliegtuig zelfs met 3 x 60 minuten = 180 minuten doorvliegen als er één motor uit zou vallen.

De ‘nieuwe’ Boeing 777 heeft slechts twee motoren, dus als bij dit vliegtuigtype één motor uitvalt, dan is het hele vliegtuig nog afhankelijk van de enige andere overgebleven motor. 

Omdat nieuwere vliegtuigen zoals de Boeing 777 betrouwbaarder zijn in vergelijking met oudere vliegtuigtypes, kunnen ook tweemotorige vliegtuigtypes een certificaat ontvangen waarmee ze niet 60 minuten, maar ook 180 minuten mogen doorvliegen op één motor.

Dit certificaat noemt men ETOPS (Extended Twin Engine Operations Standards).

PY 993 AMS-PBM ETOPS 180
Directe vlucht tussen Amsterdam en Paramaribo met ETOPS 180 minuten / Bron: gcmap.com

Het ETOPS-certificaat wordt echter alleen afgegeven als zowel het vliegtuigtype (de Boeing 777) als de luchtvaartmaatschappij (SLM) aan deze eisen voldoet.

In het geval van de PZ-TCU is het vliegtuig dus al wél in het bezit van het ETOPS-certificaat, Surinam Airways na maanden helaas nog steeds niet.

Aankomst PY 993 met meer dan drie uur vertraging

Vanwege het ontbreken van dit ETOPS-certificaat is de Boeing 777 van SLM genoodzaakt om zich altijd binnen 60 minuten van een geschikte luchthaven te bevinden. 

Boven land is dit meestal geen probleem, ware het niet dat de route AMS-PBM voor het overgrote deel over de Atlantische Oceaan gaat, waar de uitwijkmogelijkheden zeer beperkt zijn.

Omdat SLM met de PZ-TCU dus altijd binnen 60 minuten van een geschikte uitwijkluchthaven moet blijven, kan men niet in een rechte lijn vliegen tussen Amsterdam en Paramaribo, maar moet men dichtbij de kustlijn van Europa en de Verenigde Staten blijven.

Hierdoor neemt niet alleen de vliegafstand toe van 7500 km tot 11.400 km, maar logischerwijs óók de vliegtijd.

De gebruikelijke vliegtijd tussen Amsterdam en Paramaribo is meestal zo’n 10 uur, de nieuwe vliegtijd neemt maar liefst toe tot 13,5 uur.

PY 993 AMS-PBM ETOPS 120-1
Directe vlucht tussen Amsterdam en Paramaribo met ETOPS 120 minuten, de donkere vlakken zijn de gebieden die buiten de 120 minuten uitwijk vallen. / Bron: gcmap.com
PY 993 AMS-PBM ETOPS 60
Directe vlucht tussen Amsterdam en Paramaribo met ETOPS 60 minuten. De donkere vlakken zijn de gebieden die buiten de 60 minuten uitwijk vallen. / Bron: gcmap.com

De PY 993 tussen Amsterdam en Paramaribo zal waarschijnlijk nóg langer over deze afstand doen, dan de PY 994 op de terugweg.

De heenvlucht heeft namelijk extreem veel tegenwind op de eerste helft van de vlucht vanwege de golfstromen die zich bevinden in het noordelijke deel boven de Atlantische Oceaan. 

Hierdoor zullen passagiers op de PY 993 tussen Amsterdam en Paramaribo zeer waarschijnlijk met meer dan drie uur vertraging aankomen op hun eindbestemming. Dit terwijl men toch zonder vertraging is vertrokken vanaf Schiphol. 

 

North Atlantic Gulf Stream
De North Atlantic Gulf Stream / Bron: https://scijinks.gov/gulf-stream/

De innige band van advocaat Aroon Gonesh uit Den Haag met de familie Bouterse

Bij vertragingen van drie uur of meer, kunnen passagiers conform Europese wetgeving in aanmerking komen voor compensatie van wel € 600 per persoon. Direct claimen bij SLM heeft vaak geen zin. SLM reageert niet of nauwelijks op dit soort claims van particulieren. Pas als er gedreigd wordt met juridische stappen, wordt de bevriende advocaat van de familie Bouterse, Aroon Gonesh uit Den Haag, ingeschakeld.

Deze advocaat helpt niet alleen staatsmaatschappij SLM met excuses te verzinnen om gedupeerde passagiers maar niet te hoeven uitkeren, dhr. Aroon Gonesh staat ook andere Surinaamse overheidsdiensten bij, die worden beschuldigd van fraude.

Suriman Air Cargo werd ook door dhr. Aroon Gonesh bijgestaan m.b.t. verdenkingen van illegale geldtransfers door dit bedrijf.

Daarnaast staat dhr. Aroon Gonesh ook de voormalig First Lady van Suriname bij in de zaak m.b.t. beschuldigingen van diamantroof door mevrouw Waldring.

Tevens staat dhr. Aroon Gonesh ook verdachte Etienne Boerenveen uit het proces van de Surinaamse Decembermoorden bij.

Tevens schroomt dhr. Aroon Gonesh niet om over te gaan tot juridische intimidatie van columnisten die kritisch zijn tegen de voormalige regering Bouterse. Dit is zeer zorgelijk, omdat hiermee de vrijheid van meningsuiting in gevaar komt.

Ook de Surinaamse Centrale Bank werd door dhr. Aroon Gonesh bijgestaan omdat deze bank vals geld terug wilde hebben. Men zou de vraag kunnen stellen, waarom een centrale bank vals geld zou willen hebben?

Verder bestaat het klantenbestand van dhr. Aroon Gonesh uit partijen die zijn veroordeeld voor fraude en oplichting. Zie hieronder het overzicht met vonnissen tegen cliënten van dhr. Aroon Gonesh.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHDHA:2017:2648

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2017:2701

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:CBB:2017:17

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2016:8536

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2014:15428

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2014:16562

Daarnaast is dhr. Aroon Gonesh in september 2019 geschorst (klik) als advocaat daar de Orde van Advocaten.