Waarom sommige tickets duurder zijn dan andere

Yield management

Dit heeft alles te maken met ‘yield management’ van luchtvaartmaatschappijen. ‘yield management’ is niets anders dan de optimale bezetting van een vliegtuig proberen te krijgen tegen de hoogste tarieven voor tickets.

Het moge duidelijk zijn dat een vliegtuig met 100 personen die allemaal 1000 euro voor een ticket betalen, meer geld oplevert voor de luchtvaartmaatschappij dan 100 personenen die maar 800 euro betalen. Even uitgaande van dezelfde route en omstandigheden.

Luchtvaartmaatschappijen hebben hiervoor natuurlijk allemaal complexe modellen en computersystemen voor, maar zelfs daarnaast zijn er nog mensen die continue bezig zijn met ‘route optimalisatie’. Zeker bij lange afstandsvluchten is er iemand die er een dagtaak aan heeft om de hele tijd prijzen aan te passen om het vliegtuig zo vol mogelijk te krijgen tegen een zo hoog mogelijke ticket prijs.

Zo weten de systemen van de luchtvaartmaatschappijen welke weekenden, zogenaamde ‘lange weekenden’ zijn, zoals Pasen, en Pinksteren. Dan gaan veel mensen een weekendje weg voor een stedentrip binnen Europa en worden de prijzen voor die data met 25% verhoogd. Want op dat moment willen mensen toch wel betalen om te reizen. Ga je een weekend eerder of later, dan scheelt je dat dus sowieso al 25%.

Zakenreizigers

Nu even terug naar de hoofdvraag; waarom dagretour (of eigenlijk retourvluchten doordeweeks) duurder zijn dan in het weekend.

Dit heeft alles te maken met het type reiziger. Mensen die doordeweeks vliegen zijn veelal zakenreizigers of in elk geval zakelijk op reis. Deze mensen werken doordeweeks en willen in het weekend vrij zijn en/of bij familie of vrienden zijn. Daarnaast zijn heel veel beurzen en congressen doordeweeks en bijna nooit in het weekend. Luchtvaartmaatschappijen weten dit ook, en zij weten ook dat zakenreizigers (voor het gemak noemen we ze even zo) vaak zelf het ticket niet hoeven te betalen. Dat doet hun werkgever vaak.

Deze werknemers heeft natuurlijk ook gewoon een salaris en als je als werkgever je werknemer twee of drie dagen kwijt bent dan kost dat naast het ticket ook dus drie ‘niet gewerkte dagen’.

Althans, dagen waarop de werknemer niet zijn standaard werkzaamheden kan doen op kantoor.

Daarom willen veel werkgevers dat hun werknemers, dezelfde dag of binnen twee dagen op en neer reizen voor een klant bezoek / bespreking / congres, etc.



Hotelkosten

Daarnaast zijn er hotelkosten die meespelen. Hoe meer hotelovernachtingen hoe duurder de reis uiteindelijk zal worden. Dus als je een retourticket voor twee dagen kan kopen voor 500 euro, of een retourticket voor 3 dagen voor 400 euro. Dan zal de baas eerder geneigd zijn om akkoord te geven voor de eerste optie. Het ticket is weliswaar duurder, maar het spaart hem wel een hotelovernachting uit (ook vaak meer dan 100 euro) en de werknemer is weer een dag eerder terug op kantoor.

Nu waren er vroeger natuurlijk ook slimme zakenreizigers die het niet zo heel erg vonden om op vrijdag in een stad af te spraken (bijvoorbeeld Madrid) en dan op zaterdagmiddag terug te vliegen zodat ze nog bij hun familie / vrienden konden zijn. Dan konden ze op vrijdagavond nog wat van de stad zien, een biertje drinken, uitslapen en weer terugvliegen. Toen waren tickets met een weekendovernachting (dus, vrijdag op zaterdag / zaterdag op zondag / zondag op maandag) nog goedkoper dan doordeweekse vliegtickets.

Maar ook hier hebben luchtvaartmaatschappijen de tarieven in aangepast. Vroeger kon je bijvoorbeeld ook alvast op zondagavond naar Madrid vliegen en maandagmiddag terug en zodanig profiteren van het goedkopere ‘weekendtarief’.  Tegenwoordig telt alleen een zaterdag op zondag overnachting nog mee om voor het goedkopere tarief in aanmerking te komen. Of een minimum verblijf van 3 overnachten (4 dagen dus). En dat is nu weer net te lang voor de zakenreiziger. Die wil na 3 dagen gewoon naar huis en wil niet in het weekend in een vreemde stad blijven hangen.

Luchtvaartmaatschappijen weten dit ook, dus ze kunnen meer vragen voor dit soort tickets want het wordt toch wel betaald. Dat is dus de reden dat zo’n dagretour (of doordeweeks retourtje) zoveel duurder is dan een vliegticket met een zaterdag op zondag overnachting.


Kruistickets

Er is echter wel een oplossing: Koop gewoon twee retourtjes voor één vlucht. Dat klinkt een beetje overdreven maar is het niet.

Voorbeeld: Je moet op woensdag 9 en donderdag 10 januari in Madrid zijn voor een beurs. Een retourticket woensdagochtend heen en donderdagavond terug is 300 euro.

 

Echter, weekendtarieven zijn 100 euro voor retourtjes. Stel je doet het volgende:

Ticket #1

09 januari Amsterdam-Madrid

13 januari Madrid-Amsterdam

 

en

 

Ticket #2

10 janauri Madrid-Amsterdam

13 janauri Amsterdam-Madrid

 

Dan koop je dus twee tickets van ieder 100 euro (is dus 200 euro), maar je maakt alleen maar gebruik van het eerste deel van de tickets. Zo bespaar je 100 euro met eigenlijk dus meer vluchten. Bij de andere twee delen van het ticket, kom je gewoon weg niet op dagen.

LET OP: Je moet wel gebruik maken van het EERSTE deel van ieder ticket, doe je dat niet en maak je alleen maar gebruik van het TWEEDE deel van het ticket, dan ziet de luchtvaartmaatschappij jou als ‘no show’ en zal je gehele ticket geannuleerd worden. Meer daarover kan je hier vinden.

Klik hier om vliegtickets te vergelijken!

 

Over de auteur

avatar-travmag

TravelersMagazine.nl zoekt voor jou leuke vakantiebestemmingen tegen de beste prijzen! Wij zijn hét beste Online Travel Magazine in Nederland!