Waarom gaat de verlichting altijd uit bij het opstijgen?

Er zijn twee redenen waarom de verlichting van het vliegtuig uit gaat tijdens het opstijgen en landen.

1. Energiebesparing

Dit is niet de belangrijkste reden, maar wel goed om te benoemen. Het betreft hier niet energiebesparing om de kosten te drukken, maar simpelweg om meer energie aan de motoren te leveren.

Het gat in de staart is de uitlaat van de APU.

Het gat in de staart is de uitlaat van de APU.
Bron foto

Als een vliegtuig aan de gate staat, dan is deze aangesloten op een GPU (Ground Power Unit). Dit eigenlijk een duur woord voor een generator die stroom levert. Maar op het moment dat passagiers het vliegtuig instappen, zo ongeveer 30 minuten voor vertrek, dan is het ook wel lekker dat de verwarming of airconditioning aan staat.

Dan moet de APU (Auxiliary Power Unit) opgestart worden. Dit is een kleine hulpmotor in de staart van het vliegtuig. Deze hulpmotor levert dus niet alleen stroom, maar stuurt ook alle hydraulische systemen en pneumatische systemen aan.

Vervolgens worden de motoren opgestart en die nemen het werk dan weer over van de APU, waarna de APU weer uitgeschakeld wordt.

Maar je hebt vast al weleens gemerkt dat tijdens het taxiën van het vliegtuig, de verlichting uitgezet wordt en dat de ventilatie even iets minder wordt. Dit wordt bewust door de piloten gedaan. Juist tijdens het opstijgen moet alle energie naar de motoren, dus airco en verlichting gaan dan uit. Alle kleine beetje helpen om de motoren zo optimaal mogelijk te laten presteren. Meestal gaat de airco al na ongeveer drie minuten na het opstijgen alweer aan en ook de verlichting zal niet veel later weer aangaan.

2. Veiligheid

Dit is eigenlijk de belangrijkste reden. Tegenwoordig gooit men alles op veiligheid, maar in dit geval is het voor jouw eigen veiligheid.
De verlichting gaat bij start en landing uit, om jouw ogen te laten wennen aan het donker. De ogen van een mens hebben namelijk een paar minuten nodig om te wennen aan het donker. Vergelijk het maar met als je naar bed gaat.

Op het moment dat je de verlichting uit doet, is alles nog donker. Maar na een paar minuten begin je toch weer een beetje zicht te krijgen. Zo werkt het in vliegtuigen natuurlijk ook.

De reden dat men de verlichting uit doet heeft helaas wel een negatieve oorzaak; namelijk het gevaar voor neerstorten. Bij opstijgen en landen is nu eenmaal de kans op een ongeluk het grootst. Om er voor te zorgen dat je snel kan evacueren uit het vliegtuigen (en je dus de nooduitgang kan vinden) doet men de verlichting uit. Want als jouw ogen nog aan het donker moeten wennen als het vliegtuig neerstort, en als de motoren dus uitvallen die voor de stroomtoevoer zorgen, dan zie je letterlijk geen hand voor ogen.

Het uitschakelen van de verlichting tijdens start en landing verhogen dus je overlevingskans, mocht het vliegtuig neerstorten.

  Goedkope vliegtickets al v.a. € 19 per persoon!


 Goedkope KLM tickets door heel Europa al v.a. € 99 p.p.





Foto: Airchive.com

Over de auteur

avatar-travmag

TravelersMagazine.nl zoekt voor jou leuke vakantiebestemmingen tegen de beste prijzen! Wij zijn hét beste Online Travel Magazine in Nederland!