Bron coverfoto
Overzicht vlucht vertraging bureaus en websites
Als je met een vlucht vertraging hebt gehad, je bent overboekt geweest, of je vlucht is zelfs geannuleerd, dan heb je als passagier in Europa gelukkig een aantal rechten. In beginsel; het recht op bijstand (zoals eten en drinken, de mogelijkheid om te kunnen bellen en/of een hotel), maar ook het recht op compensatie in de vorm van geld.
Om te voorkomen dat je óf door de bomen het bos niet meer ziet óf om te voorkomen dat je teveel betaald voor bijstand, hebben we hieronder een aantal tips onder elkaar gezet om je te behoeden voor hoge kosten en vooral veel bureaucratie.
Wanneer heb ik recht op compensatie?
Daarover is iedereen het, gelukkig, in grote lijnen met elkaar eens. De Europese Unie heeft een aantal basispunten opgesteld voor passagiers die wel of niet in aanmerking komen voor financiële compensatie. Dit heeft de EU gedaan in de vorm van een heel specifieke richtlijn; 261/2004
Zie hier de link met de uitgebreide tekst van de Europese Unie
Zie hier de ‘samenvatting’ vanuit de Nederlandse Overheid
Samengevat:
1. Als je vlucht geannuleerd wordt
2. Als je overboekt bent op je vlucht
3. Als er sprake is van ten minste 3 uur vertraging
a. Men meet de vertraging op basis van AANKOMSTtijd, dus niet op basis van VERTREKtijd. Vertrek je dus 03:10 uur te laat vanaf Schiphol, maar kom je bijvoorbeeld 02:50 uur te laat aan in Madrid (omdat de piloot sneller is gaan vliegen), dan heb je géén recht op financiële compensatie.
b. Hoe verder je vliegt, hoe meer uur vertraging je moet hebben.
c. Hoe verder je vliegt, hoe meer compensatie je ook kan krijgen.
Uitzondering waarop compensatie niet van toepassing is
Als er sprake is van ‘buitengewone omstandigheden’ en jouw vlucht was wél meer dan 3 uur vertraagd, dan kan het zijn dat je helaas toch géén compensatie kan krijgen. Je moet hierbij denken aan een terroristische aanslag, kapingen, extreem noodweer dat niet in de weersvoorspellingen voor kwam, etc.
Tot september 2015 waren ook technische problemen van het vliegtuig een ‘buitengewone omstandigheid’, maar sindsdien heeft het Europese Hof van Justitie geoordeeld dat technische problemen in beginsel juist géén ‘buitengewone omstandigheden’ zijn. Alleen als de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat het wél een ‘buitengewone omstandigheid’ is, dán vervalt het recht op compensatie. Maar eerlijk gezegd, zit je dan al in de fase van een rechtszaak.
Drie mogelijkheden om je compensatie voor vluchtvertraging te claimen
1. Via je rechtsbijstand verzekeraar (als je die hebt). Dit is de makkelijkste en snelste manier;
2. Zelf proberen direct bij de airline. Dit is de goedkoopste manier, maar je moet alles zelf doen;
3. Via een gespecialiseerd claimbureau. Grote tijdsbesparing, maar kost je (veel) geld;
Om jou een heel klein beetje wegwijs te maken in de jungle van vertragingsclaims, hebben we een zo compleet mogelijk overzicht gemaakt van de claimbureau’s en ook van de directe afdelingen van de luchtvaartmaatschappijen waar je zelf kunt claimen.
Overzicht kosten van claimbureaus bij vlucht vertraging
Claimbureau | Kosten (allen ‘no cure, no pay’) | Bijzonderheden |
Airrefund.com | 30% | -Één van de grootste in Europa |
Airhelp.com | 25% | -Één van de grootste in Europa |
Refund.me | 25% (excl. BTW) | -Één van de grootste in Europa |
EUclaim.nl | 29% + € 26 administratiekosten per persoon! | -Grootste én eerste claimbureau van Nederland -Voeren ook procedures bij rechtbanken Andere merken/websites: -Rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl |
Ticketclaim.nl | 25% | |
Aviclaim.nl | 25% | |
Greenclaim.nl | 25% | -(nog) geen jurisprudentie beschikbaar |
Vlucht-vertraagd.nl | 25% | -(nog) geen jurisprudentie beschikbaar -onderdeel van Greenclaim.nl |
Claimforyou.nl | 20% | -Onderdeel van Takens Admiraal advocaten te Amsterdam |
Rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl | 29% + € 26 administratiekosten per persoon! | -Onderdeel van EUclaim.nl |
Refunddesk.nl | 29% + € 26 administratiekosten per persoon! | -Onderdeel van EUclaim.nl |
Vluchtvertraging.nl | 29% + € 26 administratiekosten per persoon! | -Onderdeel van EUclaim.nl |
Consumentenbond.nl/vluchtvertraging | 29% + € 26 administratiekosten per persoon! | -De Consumentenbond heeft deze service ondergebracht bij EUclaim.nl en ontvangt voor elke succesvolle claim een commissie van EUclaim.nl |
Miss-Legal.nl | 75 EUR | -Miss Legal stelt alleen een brief op voor een vast bedrag van 75 EUR ongeacht succesvol of niet |
Flightlaw.nl | 25% + € 26,95 administratiekosten per persoon! | |
Vluchtvergoed.nl | 20% | |
Aireclaim.com | 25% | -Alleen in het Engels |
FlightRight.com | 25% | -Alleen in het Engels |
Claimair.com | 25% | -Alleen in het Engels |
Claimflights.com | 25% | -Één van de grootste in Europa |
Overzicht kosten van claimbureaus bij vlucht vertraging
Luchtvaartmaatschappij | Directe claimpagina | Bijzonderheden |
Air Canada | https://www.aircanada.com | |
Air France | https://www.airfrance.nl | |
British Airways | https://www.britishairways.com | |
Corendon | E-mailen naar clientenservice@corendon.nl | |
EasyJet | https://www.easyjet.com/EN/Reclaim.mvc/Index | |
Delta Airlines | Compensatie loopt via KLM | |
Lufthansa | E-mailen naar customer.relations@lufthansa.com | |
KLM | KLM.nl | |
Norwegian Air | https://www.norwegian.com | |
Ryanair | https://eu261claims.ryanair.com/ | |
SAS | https://www.flysas.com | |
SN Brussels Airlines | https://www.brusselsairlines.com | |
TuiFly België | https://www.tuifly.be/nl/vragen | |
TuiFly Nederland | https://www.tui.nl/klantenservice/contactformulier/ | |
TAP Air Portugal | http://www.flytap.com/Nederland/en/Others/Footer/TalktoUs | |
Transavia | https://www.transavia.com/nl-NL/service/vlucht-vertraagd/ | |
Vueling | https://www.vueling.com |