Coverfoto: Image by Florian Schmucker from Pixabay
De simpelste oplossing voor problemen met de ene Apple Airpod die zachter klinkt dan de andere Airpod
De Apple Airpods zijn fantastische dingen. Als ze het doen! Maar techniek blijft techniek en na verloop van tijd kan er slijtage ontstaan of defecten.
Eén van de meest voorkomende probleem van Apple Airpods is ineens het geluid in één van de twee Airpods veel zachter is dan de ander.
Op internet zijn er legio oplossingen te vinden, zoals het resetten, ontkoppelen van de Airpods, maar de meest voor de hand liggende reden is simpelweg: vuil.
De Apple Airpods heeft microscopisch kleine filtertjes waardoor het lijkt alsof je geen vuil ziet met het blote oog, maar na maanden van dagelijks gebruik komt er onherroepelijk oorsmeer en ander vuil in die filtertjes.
Met als gevolg dat de boel verstopt raakt en daardoor de geluidssterkte ineens terugloopt.
De oplossing voor zachter klinkende Airpods
Een ouderwetse tandenborstel!
Wattenstaafjes gebruiken is ook een optie, maar dan druk je eigenlijk het vuil alleen maar dieper in de filtertjes. Met een ouderwetse handtandenborstel even twee keer voorzichtig schrobben, en je geluid is weer 100% terug!
Althans, als het geen écht defect betreft natuurlijk.
Gebruik liever geen water. Gebruik ook géén elektrische tandenborstel, dit gaat namelijk te hard en maak je de Airpod alleen maar kapot.
Andere oplossingen voor vuil uit Airpods
Een andere onconventionele oplossing om vuil uit je Airpod te halen en daarmee het geluid weer terug te krijgen, is Tesa Tack (€ 4,99). Dit is een soort kneed kauwgom die je op je Airpod kan drukken, en na een paar seconden er weer aftrekt, waarmee het vuil mee komt.
Nog een andere oplossing is een een Multitool cleaning pen te kopen, dit is een soort pincet waarmee je de Airpod ook schoon kan krijgen. Je hebt goedkope versies van € 2,50, maar ook betere van € 14,99.
Nieuwe Apple Airpods kopen
Mocht dit hierboven uiteindelijk toch niet werken en zijn je Airpods écht defect, dan zitten er nog twee dingen op:
Optie 1:
Is je Airpod kapot gegaan buiten jouw schuld om, en is dit binnen twee jaar na aankoop. Dan heb je conform het Europese consumentenrecht, recht op vervanging van de defecte Airpod. Hiervoor met je contact opnemen met het Apple call center via: 0800 0200 570 of https://www.apple.com/nl/contact/.
Apple zal je dan zeggen dat ze slechts één jaar fabrieksgarantie afgeven. Dat klopt en dat mag ook. Maar fabrieksgarantie is iets anders dan Europese consumentengarantie.
Bij één jaar fabrieksgarantie stelt Apple geen enkele vraag als iets kapot aan hun producten, zelfs niet als je met een hamer op je Airpods hebt geslagen. Dan worden je Airpods zonder morren vervangen.
Maar gaat je Apple-product ná dat eerste jaar defect, dán krijg je discussie met Apple. Apple zal namelijk beweren dat je voor de reparatie moet betalen of een nieuw product moet kopen.
Is je Apple-product buiten jouw schuld om in het tweede jaar defect gegaan en Apple werkt niet mee, dan kan je bij je lokale rechtbank een rechtszaak starten tegen Apple. Dat klinkt eng en duur, maar dat is het absoluut niet.
Let op! Onderstaande stappenplan werkt alleen als je in de online Apple-store iets heb gekocht. Dan koop je het product namelijk bij Apple in Ierland. Ze zitten daar vanwege gunstige belastingtarieven. Heb je iets gekocht in de fysieke Apple winkel in Nederland, of bij een winkel die Apple producten verkoopt, dan zal je die moeten dagvaarden in een ‘gewone’ kantonzaak. Zo’n dagvaarding is wel omslachtiger, maar niet onmogelijk.
- Je download dit formulier, of vult het formulier hier online in. Wat voor jou het meest makkelijk is.
- Vul als tegenpartij in: Apple Customer Support, Hollyhill Industrial Estate, Hollyhill, Cork, Republic of Ireland
- Je voegt zoveel mogelijk bewijzen toe. Denk aan je aankoopfactuur, een foto van het defecte apparaat, eventueel e-mail correspondentie dat je hebt.
- Print alles twee keer uit. Pakket één is voor de rechter, pakket twee is voor Apple.
- Dit stuur je op naar de rechtbank die hoort bij jouw gemeente. Via de website Rechtspraak.nl kan je jouw rechtbank vinden.
- De rechtbank stuurt het vervolgens voor jou door naar Apple in Ierland.
- Na een paar dagen krijg je de factuur voor griffiekosten van de rechtbank. € 86 voor vorderingen tot € 500, en € 241 voor alles boven de € 50. In het geval van de Airpods dus maar € 86.
- Binnen maximaal zes weken moet Apple reageren.
- Of ze doen dit met een voorstel om te schikken direct naar jou, of ze gaan in verweer en reageren middels wat juridische munitie richting de rechtbank.
- Hier mag, maar hoef je niet op te reageren. In dit soort zaken (Europese Procedure voor Geringe Vorderingen), is de rechter meestal op de hand van de consument, dus zal Apple met wel heel goed bewijs moeten komen om de zaak te winnen. Zie bijvoorbeeld dit vonnis: https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/details?id=ECLI:NL:RBAMS:2016:4197
- Er is altijd een kans dat je verliest natuurlijk, maar dan ben je geen extra kosten kwijt naast die € 86 griffiekosten. Win je, dan wijst de rechter ook die € 81 aan jou toe.
- Vervolgens moet Apple binnen 14 dagen ook betalen aan jou. Doen ze dat niet, dan kan je een deurwaarder inschakelen. De kosten van de deurwaarder, ongeveer € 120, moet je dan wel weer eerst voorschieten, maar de deurwaarder verhaalt dit bedrag dan weer op Apple.
Zo zie je maar, dat Europa je in dit geval een handje helpt. Je hoeft dus niet fysiek naar de rechtbank, je hoeft geen dure advocaat in te schakelen. Je moet alleen een formulier invullen en er even voor gaan zitten om je verhaal zo duidelijk mogelijk op te schrijven.
Optie 2:
Koop bij Coolblue of hieronder gewoon nieuwe Airpods 🙂