Coverfoto via Flickr door BriyYZ under Creative Commons License
KLM aanbiedingen vanaf € 99 per persoon
KLM is de grootste luchtvaartmaatschappij van Nederland en samen met haar partners, kan je eigenlijk de hele wereld overvliegen.
Tot een aantal jaar geleden kon je nog weleens pech hebben met het cabinepersoneel van KLM, dat stond bekend als verwend en soms zelfs arrogant.
Je had soms het gevoel dat je überhaupt blij mocht zijn dat je aan boord mocht zijn van de Koninklijke Blauwe Zwaan, waarbij het personeel de stop met hotel en zwembad op bestemming belangrijker leek te vinden dan de betalende passagiers aan boord.
Verbeteringen bij KLM door Pieter Elbers
Gelukkig is er sinds de financiële crisis van midden jaren 2000 veel veranderd in de attitude van het KLM-personeel en worden de medewerkers vaak zelfs op internet geroemd om hun ‘no-nonsense’ houding.
En eerlijk is eerlijk; ook wij hebben dit aan boord meegemaakt de laatste jaren. Zeker sinds de komst van Pieter Elbers is er een positieve houding van het personeel.
Deze oud-marinier heeft de wind er flink onder en heeft het personeel blijkbaar duidelijk gemaakt dat de klanten aan boord uiteindelijk het salaris betalen. Gelukkig lijkt dit doorgedrongen te zijn tot het personeel.
In tegenstelling tot luxe airlines zoals Emirates, Etihad of Qatar Airways, ligt de gemiddelde leeftijd van KLM-stewardessen op de lange afstandsvluchten wel veel hoger.
Dit komt door het feit dat de jongere stewardessen eerst een aantal jaar kris-kras door Europa moeten vliegen bij de goedkopere dochtermaatschappij KLM Cityhopper. Zij moeten vaak full-time vliegen en pas na een aantal jaar kunnen ze een poging doen om over te stappen naar het echte KLM.
Relatief ouder cabinepersoneel bij KLM
Het punt alleen is dat zodra die jongere stewardessen op de lange afstanden gaan vliegen, ze vaak ook gelijk maar voor 50% gaan vliegen.
Een extreem groot deel van het cabinepersoneel van KLM vliegt maar 50% of zelfs minder. Het cabinepersoneel van KLM werkt vaak zo weinig dat men zelfs tijd heeft voor een twee baantje of een eigen bedrijfje.
En omdat het oudere cabinepersoneel van KLM een riante CAO heeft, afgedwongen door vakbond VNC, is het moeilijk om dit weinig werkende cabinepersoneel te laten afvloeien.
IPB-regeling gunstig voor oudere KLM-medewerkers
Het oudere cabinepersoneel krijgt een prima salaris voor die 50% vliegen, men krijgt voor elke dag in het buitenland cash geld voor de dagelijkse boodschappen daar, men krijgt een luxe hotel voor het verblijf in het buitenland én men krijgt ook nog eens een zogenaamde IPB-regeling.
Deze Indien Plaats Beschikbaar-regeling, biedt al het personeel van de KLM om tegen vaak alleen luchthavenbelastingen mee te vliegen, maar alleen als er stoelen over zijn dit niet verkocht zijn. En hoe langer je bij KLM werkt, zelfs als is het maar 50%, hoe beter je IPB-nummer is en hoe makkelijker je mee kan op de vlucht.
Vandaar dat juist oudere KLM medewerkers altijd riant kunnen profiteren van deze IPB-regeling en dat het voor jonge (vaak fulltime) KLM-medewerkers vaak lastiger is om mee te komen op de vluchten waar nog stoelen over zijn.
Dat is dus de verklaring waarom je relatief vaak ouder cabinepersoneel ziet op de lange afstandsvluchten van KLM. Bij de eerder genoemde Midden-Oosten maatschappijen zie je juist vaak jonger, maar niet minder ervaren, cabinepersoneel, omdat men daar niet de mogelijkheid biedt om minder dan 50% te werken.
Investering in vloot en bestemmingen van KLM
De laatste jaren heeft KLM gelukkig wel geïnvesteerd in nieuwe vliegtuigen en dat werpt zijn vruchten af. Daarnaast zijn veel zogenaamde ‘driehoeksvluchten’ opgeheven.
Dit waren vluchten waarbij je vaak nog een tussenlanding had. Op Quito in Ecuador wordt nu bijvoorbeeld direct gevlogen, terwijl er vroeg altijd nog een tussenlanding op Bonaire werd gemaakt.
Daarnaast zijn er de laatste jaren nieuwe exotische bestemmingen bijgekomen bij de KLM, denk bijvoorbeeld aan Bógota, Cartagena, Santiago de Chili, Mauritius en Sri Lanka (het vroegere Ceylon).
Nieuwe Embraers en Dreamliners
Ook in de vloot is geïnvesteerd; bij KLM Cityhopper zijn de oudere Fokker-vliegtuigen vervangen door modernere Embraer toestellen, die het voordeel hebben dat er geen middenstoel meer is vanwege de 2-2 stoelopstelling.
Maar ook op de lange-afstandsvloot zijn er vernieuwingen geweest; zo zijn er meer Boeing 777’s bijgekomen ter vervanging van de Boeing 747 Jumbojets én er zijn een aantal hypermoderne Boeing 787 Dreamliners in de vloot gekomen.
Deze nieuwe vliegtuigen hebben allemaal dunnere stoelen waardoor er in beginsel iets meer beenruimte is én alle stoelen hebben een eigen tv-schermpje. Nadeel van deze nieuwe vliegtuigen is het feit dat KLM er voor heeft gekozen om meer stoelen te plaatsen waardoor de breedte van de stoel wel krapper is geworden.
Daar waar je voorheen in een Boeing 777 3-3-3 zat, zit je nu 3-4-3. In jargon heet dit ‘nine-abreast’ versus ’ten-abreast’.
Economy Comfort stoelen van KLM
Het grootste voordeel dan weer wél is dat je bij KLM op de lange afstandsvluchten tegenwoordig voor een kleine meerprijs een ruimere stoel kan krijgen.
Zo betaal je over het algemeen € 70 extra voor een stoel op de nooduitgang of € 150 extra voor een stoel in de ‘Economy Comfort Zone‘. Dit is een soort tussenklasse tussen Economy en Business Class.
De stoel in deze ‘Comfort Zone’ is een gewone Economy stoel, maar deze stoelen staan wel iets verder uit elkaar.
Tevens bevindt deze Comfort Zone zich voor in het vliegtuig, dus je bent één van de eerste die kan uitstappen bij aankomst zodat je sneller bij de paspoortcontrole bent en rijen kan vermijden.
Elk jaar in september en januari heeft KLM de Werelddealweken, waarbij tickets op de lange afstandvluchten worden afgeprijsd. Meestal scheelt dat € 100 tot € 200 per ticket in vergelijking tot buiten de Werelddealweken.
Vooral op bestemmingen zoals Curaçao of Paramaribo kiezen mensen ervoor om KLM te vliegen in plaats van Surinam Airways of TuiFly. Het ticket kost bij KLM wel iets meer, maar je krijgt er ook wel iets meer service en een betere stoel voor terug.
Goedkope KLM tickets vanaf binnen Europa al vanaf € 99 p.p.