De meest spectaculaire vliegvelden ter wereld
Als je denkt dat landen op Schiphol spectaculair is, think again! Schiphol is vergeleken bij onderstaande airports echt de amateur onder de spectaculaire vliegvelden. Het enige dat een beetje spannend is aan Schiphol zijn de vliegtuigen die over de A4, A9 en het Amsterdamse bos vliegen. En dan zitten de vliegtuigen vaak nog op 500 meter hoogte ook.
Hieronder hebben we even een verzameling van vliegvelden gemaakt waar je als gemiddelde passagier al snel met samengeknepen billen op je stoel zit.
Skiathos, Griekenland
Het kleine Griekse vakantie-eiland Skiathos heeft één van de meest spectaculaire landingsbanen van Europa. Het ene uiteinde van de landingsbaan ligt in zee, maar het andere uiteinde van diezelfde landingsbaan ligt haaks op een weg. En hier razen de vliegtuigen met zo’n 200km/u erg laag overheen zoals je zelf kunt zien.
St. Barths, Caribisch Gebied
Ook hier weer een eiland, maar nu in het Caribisch Gebied en meer voor de rijken. Want St. Barths is een echte vakantiebestemming voor celebs! Je kan hier alleen met een klein propellorvliegtuigje komen, dus directe vluchten vanuit Europa zijn er niet. Maar dat had je zelf waarschijnlijk al wel kunnen afleiden uit de lengte van de baan. Meestel vliegt men naar Barbados of Puerto Rico om vervolgens met een klein vliegtuigje door te vliegen naar St. Barths.
Santos Dumont Airport, Rio de Janeiro, Brazilië
Het ‘kleine’ stadsvliegveld van Rio wordt alleen maar voor binnenlands verkeer gebruikt. Dus grote vliegtuigen komen hier niet. Als de wind net een beetje uit de verkeerde hoek komt dan is men genoodzaakt om op te stijgen in de richting van de berg (zie foto 2). Of als men juist moet landen, dan vliegt men eerst recht op de berg af, om op het laatste moment naar links af te buigen.
Kai Tak Airport, Hong Kong
Een klassieker onder de klassiekers! De luchthaven van Kai Tak is inmiddels gesloten (al een jaar of 10) en buiten Hong Kong heeft men in zee het nieuwe vliegveld Chek Lak Kok gebouwd die veel saaier is dan Kai Tak. Er was maar één manier om op die vliegveld te landen én om op te stijgen. Je kwam laag over de flats van Hong Kong aanvliegen en net voor een grote rood-witte kubus boog je als piloot af naar rechts om te landen. Opstijgen was makkelijker want dat was één rechte lijn de zee op!
Gibraltar Airport, Gibraltar
Niet eens zo heel spectaculair, ware het niet dat haaks op de landingsbaan de snelweg van Gibraltar naar Spanje loopt. Gelukkig is Gibraltar Airport niet heel druk, maximaal 10 vliegtuigen per dag, maar iedere keer als een vliegtuig aankomt of vertrekt gaan de slagbomen dicht en moet het autoverkeer wachten.
Courchevel, Franse Alpen
Wie de James Bond film ‘Tomorrow Never Dies’ heeft gezien, herkent Courchevel Airport uit de openingsscène. Dit vliegveld is alleen toegankelijk voor kleine vliegtuigen en de baan is eigenijk meer een achtbaan dan een landingsbaan.
Funchal, Madeira, Portugal
Om de toestroom van de toeristen beter te kunnen handhaven besloot een aantal jaar geleden het bestuur van het eiland Madeira om de landingsbaan van het vliegveld te verlengen. Er was alleen één probleem; er was geen land beschikbaar rondom het vliegveld. Daarom bedacht men een ingenieuze oplossing: we bouwen de verlening van de baan gewoon op palen! Nog een bijkomend probleem voor het vliegverkeer op Madeira: het vliegveld ligt tegen een bergketen aan en daar zijn er veel ‘valwinden’ die het vliegtuigen tijdens de landing naar beneden ‘drukken’. Daarom mogen alleen piloten met een speciale training landen op dit vliegveld.
Maho Beach, St Maarten, Nederlandse Antillen
Technisch gezien sinds een aantal jaar is dit gewoon Nederland, maar voor de vorm hanteren we de Antillen wel als geografische locatie. Maho Beach op St. Maarten is al jaren bekend en beroemd onder vliegtuigspotters vanwege de prachtige foto’s die je kunt maken van landende vliegtuigen. Maar het kan ook er gevaarlijk zijn, met name bij vertrekkende vliegtuigen. Dan gaan toeristen aan het hek hangen (uiterst rechts op de foto) en vliegtuigen die vol gas geven als ze vertrekken zorgen voor zoveel windkracht dat men horizontaal aan het hek hangt. Dat dit ook fout kan gaan bewijst onderstaand YouTube-filmpje van een toerist die het hek loslaat en met haar been op een betonblok komt. Resultaat: 1 gebroken been en een deuk in haar ego.
Saba Airport, Nederlandse Antillen
Ook weer de Antillen maar nu een ander eiland; Saba. Dit eiland heeft ook een heel freaky landingsbaan. Beide uiteinden van de baan zijn gebouwd op een klif, bij motorpech heb je dan letterlijk dubbel pech!
Tegucigalpa, Toncontin, Honduras
Ook de luchthaven van de Hondurese hoofdstad Tegucigalpa, Toncontin is spectaculair. Gebouwd rond 1930 en in de jaren daarna eigenlijk niets meer aan gedaan. Behalve de stad dan, die is eigenlijk om de luchthaven heen gegroeid.
Ben je ook weleens op zo’n vliegveld geweest? Geef hieronder jouw ervaring!
Foto’s: Flickr.com under Creative Commons license