Mag-ik-de-corona-voucher-weigeren-1

Mag ik de corona-voucher weigeren?

Veelgestelde vragen over de Corona-Voucher voor pakketreizen

Ja!

Sterker nog, Europese wetgeving (klik) dwingt reisorganisatie dus om bedragen van geannuleerde reizen binnen 14 dagen terug te storten naar de klant.

Doet de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij dit niet, dan kan je op basis van 'no cure, no pay' hier je claim indienen samen met duizenden andere getroffen reizigers.

Ook de Europese Commissaris van Justitie heeft bevestigd dat de corona-voucher van de ANVR, strikt juridische gezien, illegaal is. (klik)

In Nederland heeft de ACM (klik), de instantie die toezicht houdt op bedrijven, bevestigd dat de corona-voucher geen enkele juridische basis heeft, maar dat de overheid, gezien de uitzonderlijke situatie, nu kiest voor een gedoogbeleid.
De corona-voucher is een tegoedbon voor je vakantie of reis.

Vanwege de corona-crisis zijn veel reisorganisaties genoodzaakt om te stoppen met het uitvoeren van reizen.

Soms vanwege puur praktische redenen, bijvoorbeeld omdat er geen luchtvaartmaatschappij meer vliegt op een bepaalde bestemming. En soms is het simpelweg niet meer toegestaan om het land van jouw bestemming als toerist binnen te komen.

Om te voorkomen dat je als klant je geld kwijt bent, heeft de branche-organisatie die alleen opkomt voor de belangen van reisorganisaties (de ANVR), de corona-voucher in het leven geroepen.

De waarde van deze corona-voucher staat gelijk aan het bedrag dat je betaald hebt voor je reis. Heb je het gehele bedrag betaald, dan wordt dat bedrag op de corona-voucher vermeldt. Heb je alleen een aanbetaling van bijvoorbeeld 10% gedaan, dan staat alleen die waarde op je corona-voucher vermeldt.

Met deze corona-voucher kan je binnen één jaar alsnog op reis met dezelfde reisorganisatie waar je geboekt hebt.
Heel simpel: omdat de reisorganisatie waar je hebt geboekt er financieel waarschijnlijk zeer slecht voorstaat.

Volgens Europese wetgeving (klik) is de reisorganisatie verplicht om binnen 14 dagen na annulering het betaalde bedrag van jouw reis, terug te betalen.

Normaliter is dat niet zo'n groot probleem, omdat het vaak maar om een aantal annuleringen op jaarbasis gaat, maar vanwege het coronavirus zijn er ineens zeer veel reizen die geen doorgang meer kunnen hebben.

Als reisorganisaties nu in één keer al die reissommen binnen 14 dagen moeten terugbetalen, gaan ze failliet.

Het idee voor de corona-voucher komt van Steven van der Heijden, de directeur van Corendon.

Deze reisorganisatie zag al snel in, dat ze failliet zou gaan als alle reizigers ineens hun geld terug zouden willen hebben.

Om deze 'bankrun' op reisorganisaties af te wenden en het risico niet bij de reisorganisaties te leggen, maar bij juist bij de klant, is de corona-voucher in het leven geroepen.

Op deze manier zit de klant vast aan de reisorganisatie en kan de reisorganisatie later alsnog de reis uitvoeren.
Of je nu wel of geen nieuwe reis hebt geboekt bij je reisorganisatie en deze gaat alsnog binnen één jaar failliet, dan krijg je gelukkig alsnog je geld.

Nu niet van de reisorganisatie, maar van het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden).

Deze stichting keert bij faillissement van jouw reisorganisatie alsnog de waarde van die corona-voucher uit aan jou.
De corona-voucher van de ANVR is van toepassing op pakketreizen.

De Travel Vouchers van luchtvaartmaatschappijen, zijn alleen voor losse vluchten.

Daarnaast zijn de corona-vouchers gedekt door het SGR, waarbij u, in geval van faillissement van de reisorganisatie, alsnog uw geld krijgt.

De Travel Vouchers van de luchtvaartmaatschappijen hebben deze garantie niet. Daarom adviseren wij u met klem om direct uw betaalde reissom op te eisen en de travel vouchers niet te accepteren.
Als jij je reisagent of reisorganisatie wilt steunen, dan kan je het beste de corona-voucher accepteren.

De corona-voucher is dus gedekt door het SGR en daarmee ben jij verzekerd van de waarde van de corona-voucher.

Daarnaast kan je nu een goede deal krijgen van de reisorganisatie. Je hebt immers gewoon recht op teruggave van je reissom op dit moment, maar wij adviseren je om óf een hogere waarde voor de corona-voucher af te dwingen, of om een korting op je volgende reis eisen.

Op deze manier stel je de reisorganisatie voor de keuze en geniet je als reiziger alsnog goede bescherming.
Omdat je dan simpelweg binnen 14 dagen geld op je rekening hebt staan.

En juist nu, in deze corona-crisis, heb jij misschien zelf wel behoefte aan financiële ruimte.

Daarnaast garandeert zowel de ANVR, het SGR of de reisorganisatie niet, dat je binnen één jaar voor hetzelfde bedrag, dezelfde reis kunt maken.

De verwachting is juist dat vanwege faillissementen er na deze corona-crisis minder concurrentie is en dat de reisorganisaties die overblijven, de prijzen vervolgens flink zullen verhogen.

Je bent per saldo dan dus duurder uit, dan wanneer je het geld nu zou laten uitkeren.

Daarom adviseren we je met klem, om alleen akkoord te gaan met de corona-voucher als jouw reisorganisatie die voucher voor een hogere waarde uitgeeft óf dat je een korting krijgt op je volgende reis.

Zo niet, dan adviseren we je om per direct de teruggave van je reissom op te eisen.

Doet jouw reisorganisatie moeilijk over de terugbetaling, klik dan hier om je claim in te dienen.
Nee!

Hoewel dat voor reizigers een uitstekende oplossing zou zijn én omdat het technisch gewoon kan, wil de ANVR niet.

De corona-voucher is bedacht als oplossing voor de leden van de ANVR en niet als oplossing voor de consument.

De ANVR hoopt natuurlijk dat consumenten binnen dat jaar, vanwege uiteenlopende redenen, niet kunnen reizen en dan afzien van het gebruik van de corona-voucher.

Op deze manier hebben de ANVR-leden wél de inkomsten, maar geen kosten. Pure winst dus voor de ANVR-leden!
Nee, niet bij een andere reisorganisatie!

Ook dit kan technisch gezien heel simpel geregeld worden, maar ook dat willen de ANVR-leden niet.

Dit zou betekenen dat reisorganisatie X, alsnog het bedrag van jouw reis moet overmaken naar concurrent: reisorganisatie Y.

En zoals al eerder aangegeven; deze corona-voucher is puur verzonnen voor de ANVR-leden, niet voor de consument.

Wat wél kan, is de corona-voucher van reisorganisator X inwisselen bij een reisagent. De reisagent kan vervolgens de voucher weer inwisselen bij diezelfde reisorganisator X.
Ja!

Zoals gezegd, de corona-voucher heeft geen enkele wettelijke basis, maar is een redelijk alternatief voor de huidige situatie.

Conform Europese wetgeving mag u nu gewoon de corona-voucher weigeren en uw geld opeisen. Maar stel dat u nu de corona-voucher wél accepteert, dan heeft u binnen één jaar het recht om alsnog uw betaalde reissom op te eisen.

Echter, als u de corona-voucher accepteert, dan kunt u pas na de 6e maand alsnog uw geld opeisen.
Nee!

Zoals al eerder aangegeven heeft de corona-voucher geen enkele wettelijke basis, u heeft simpelweg gewoon recht op teruggave van uw betaalde reissom.

Aan de andere kant, deze corona-voucher is een redelijk alternatief voor de uitzonderlijke situatie.

Er zijn helaas ANVR-leden die voor de uitgifte van de corona-voucher een bedrag van € 85 of een percentage van de reissom van 5% in rekening brengen. Dit is natuurlijk onacceptabel!

De reisbranche wordt nu zwaar getroffen, daar heeft iedereen begrip voor. De corona-voucher is niet de perfecte oplossing, want dat is simpelweg volledige restitutie van uw betaalde reissom, maar het is een redelijk alternatief.

De ANVR-leden zouden nu juist goodwill moeten proberen te verdienen door reizigers te helpen en toeschietelijk te zijn. Maar helaas zijn er ANVR-leden die administratiekosten in rekening brengen voor het opstellen van een A4-tje.

Europese wetgeving is klip en klaar; de corona-voucher is wettelijk niet toegestaan, dus administratiekosten over het uitschrijven van deze voucher al helemaal niet. Laat staan de absurde administratiekosten die nu in rekening worden gebracht.

Wij adviseren u daarom om hier zeker niet mee akkoord te gaan van deze oneerlijke handelspraktijken melding te maken bij de ACM (klik).
Helaas wel ja.

De ANVR-leden brengen u extra kosten in rekening, als de reis die u later wilt boeken met uw corona-voucher, duurder is.

Daarom adviseren wij ook om de corona-voucher niet te accepteren en uw betaalde reissom op te eisen.
Nee, helaas.

De ANVR-leden brengen u wél extra kosten in rekening als de toekomstige reis duurder is. Is deze reis goedkoper dan de waarde van de corona-voucher, dan houden de ANVR-leden dit verschil. Het restant blijft dan op uw corona-voucher staan.

Omdat de looptijd van de corona-voucher dan niet nogmaals met één kalenderjaar wordt verlengd én omdat u met het restant waarschijnlijk niet een nieuwe reis kunt maken, adviseren wij u met klem om de corona-voucher nu niet te accepteren en om uw betaalde reissom op te eisen.
Dit is waarschijnlijk alleen van toepassing op samengestelde reizen die geboekt zijn bij een reisagent. Meestal betreft het dan maatwerkreizen.

Reisagenten willen zowel aan de leverancier verdienen, als aan u als consument.

Daarom voegen veel reisagenten op de brutoprijs nog een extra bedrag toe als pure winst voor zichzelf.

Het probleem is echter nu, dat de corona-voucher alleen uitgegeven mag worden voor de 'onderliggende' waarde. De daadwerkelijk waarde dus van de reis.

In dit voorbeeld geeft een ANVR-lid toe dat het zo werkt en dat men nu bang is dat aan het licht komt dat reisagenten al jaren op deze manier werken.

Dit ANVR-lid bevestigd dat hij een reis van bijvoorbeeld € 4500 inkoopt, daar commissie over ontvangt, maar daarnaast óók nog eens een bedrag in rekening brengt aan de consument door er € 300 aan toe te voegen. In dit voorbeeld ontvangt u als consument dus een corona-voucher van slechts € 4500 en niet een corona-voucher van € 4800.

Dat is dan ook de reden dat wij u met klem adviseren om de corona-voucher niet te accepteren en per direct uw betaalde reissom op te eisen.

 

Wil jij de corona-voucher weigeren en nu direct je geld terug, maar werkt jouw reisorganisatie niet mee?

Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op, zodat we je kunnen helpen m.b.t. reisrecht.

[contact-form-7 id=”30508″ title=”Corona-Request”]