Review: Garmin DriveSmart 61 Europa
Tijdens onze roadtrip naar Denemarken en Zweden van afgelopen zomer, hebben we grotendeels vertrouwd op onze eigen parate kennis van het Europese wegennet. Op zich is dat ook niet zo heel moeilijk, want om in Denemarken te komen zijn er vanuit Noord-Duitsland slechts twee snelwegen. De ene snelweg leidt direct naar Scandinavië, bij de andere kan je iets afsnijden, maar moet je wel met de ferry van Scandlines.
Voor de grote afstanden en routes hadden we dus geen autonavigatie nodig, maar voor de provinciale wegen en om te navigeren in de steden was de DriveSmart 61 van Garmin wél een heel fijne uitkomst. Normaliter navigeren we een beetje op onze telefoon met Google Maps.
Grootste nadeel daarvan vonden wij dat je snel door je databundel heen bent, het scherm van onze Iphone is weliswaar groot maar op je dashboard is het scherm dan weer net te klein. En last but not least; meldingen van flitspalen krijg je niet op je telefoon. Bij de navigatie van Garmin zijn deze meldingen standaard inbegrepen.
Kleine verschillen met Google Maps
Om maar direct verder te vergelijken met Google Maps; de Garmin komt niet altijd overeen met die andere kaartenmaker. We maakten het een paar keer mee dat we, met name over grote afstanden, een andere route in Garmin kregen dan in Google Maps.
Bijvoorbeeld vanuit Utrecht naar Bremen. Toen werden we via Google Maps over Groningen gestuurd, terwijl Garmin de route via Oldenzaal adviseerde. Het verschil in reistijd per route was ongeveer tien minuten, dus dat was het probleem niet. Wij hadden het vermoeden dat dit te maken zou kunnen hebben met het feit dat Google Maps live verkeersinformatie gaf en dus ons om de files probeerde te leiden. Een dubbelcheck op de route via Google Maps leverde echter geen files op. Dus waar dit verschil vandaan kwam, geen idee, maar we zijn er gekomen.
Andere opvallende zaken aan de Garmin
Zoals bij alle autonavigaties, kan je diverse ‘views’ selecteren. Bijvoorbeeld een ‘mapview’, zoals bij Google Maps, maar ook een ‘dashcam view’; een modus waarop het lijkt alsof je een camera op je dashboard hebt. En ook de ‘birdeye view’ of ‘helicopter view’. Dan volgt de navigatie je auto van bovenaf.
Het voordeel van de ‘mapview’ vonden wij, dat je met name voor de grote afstanden, ongeveer kon zien waar de auto zich op de gehele route bevond. Zo ook, of je al over de helft van de route was bijvoorbeeld. Het nadeel van de ‘mapview’ is, dat er geen afstand en aankomsttijd werd weergegeven. Dat wordt bij de overige ‘views’ wél aangegeven.
Ander puntje van de ‘mapview’; de Garmin volgt je auto niet mee op de route. Hij toont de kaart statisch. De kaart beweegt dus niet mee met je, maar jij wordt als bewegend blauw puntje op de kaart weergegeven.
Flitspalen en trajectcontrole
Nog een voordeel ten opzichte van Google Maps; deze Garmin DriveSmart 61 geeft voor heel Europa aan waar de trajectcontroles en flitspalen staan. Ook worden dierenoversteekplaatsen getoond. In Nederland misschien niet zo relevant, maar als je door de Zweedse bossen rijdt is het fijn om te weten waar vaak dieren oversteken.
Terug naar de flitspalen; we maakten het mee op een provinciale weg in Denemarken net voor Odense, dat we dachten dat we 80 km/h mochten rijden, totdat de Garmin een alarm gaf dat er een flitspaal aan kwam én dat we daar maar 50 km/h mochten. Superhandig natuurlijk, scheelt toch weer een flinke verkeersboete.
Een andere mooie feature op deze Garmin DriveSmart 61 vonden wij, dat wissel, invoeg- en uitvoegstroken, ruim vooraf werden getoond. Vooral op de rondweg van Hamburg en Kopenhagen hadden we hier profijt van, want hier waren veel wegwerkzaamheden gaande en hier zijn veel wisselstroken, dus dan is het alleen maar ideaal dat de Garmin aangeeft welke baan je moet aanhouden.
Geen installatie, gewoon direct ‘plug and play’
Onze Garmin werkt direct, het was niet nodig om iets te installeren of om iets te selecteren. We sloten de navigatie aan in onze auto en we konden direct (in het Nederlands) het adres invoeren waar we heen wilden. Écht ‘plug and play’ dus!
Over adressen gesproken; je moet altijd een huisnummer invoeren bij een adres. Je kan niet zomaar ‘Kalverstraat’ invoeren voor Amsterdam, je kan alleen verder als je een huisnummer toevoegt.
Wat kost de Garmin DriveSmart 61?
Om eerlijk te zijn is € 239 best een redelijk bedrag natuurlijk, er zijn immers goedkopere auto-navigaties te koop. Maar alleen al het feit dat trajectcontrole en flitspalen worden aangegeven is al kostenbesparend. Zoals gezegd, als we deze Garmin niet hadden, dan zouden we voor zo’n € 100 in het Deense Odense op de bon geslingerd zijn.
Bestel de Garmind DriveSmart 61 bij Coolblue voor € 239 (incl. gratis thuisbezorging)
Bestel de Garmind DriveSmart 61 bij Coolblue voor € 239 (incl. gratis thuisbezorging)